Izložba Solunski front u objektivu ratnog slikara i fotografa Dragoljuba Pavlovića (foto: Đorđe Đoković)
Izložba Solunski front u objektivu ratnog slikara i fotografa Dragoljuba Pavlovića (foto: Đorđe Đoković)
19.07.2014, 09:27

Solunski front u objektivu ratnog fotografa

č: | fb:

Izložbom „Solunski front u objektivu ratnog slikara i fotografa Dragoljuba Pavlovića”, koju je u galeriji Narodnog muzeja sinoć otvorio istoričar prof. dr Dušan Bataković, u Valjevu je započeto obeležavanje stogodišnjice Prvog svetskog rata.

Autor izložbe Dragana Lazarević Ilić, muzejski savetnik, rekla je da su originali fotografija rađeni u tehnici „sepije“, malih dimenzija, a „iz takvih originala, koje je Dragoljub Pavlović na poleđini potpisao grafitnom olovkom, majstor fotografije Milan Marković je izvukao snimke koji su izloženi“.  

Dragana Lazarević Ilić i Dušan Bataković

Dragana Lazarević Ilić i Dušan Bataković (Foto: Đorđe Đoković)

 

- Ova izložba jeste oda Prvom svetskom ratu i Solunskom frontu, ali i svim ratnim slikarima, ratnim fotografima, fotografima amaterima i dopisnicima koji su uspeli da svojim fotoaparatom ovekoveče te bojeve i ostave dragocene snimke koji su jedini dokument tih prilika. Koliki je značaj Vrhovna komanda tada pridavala ratnoj fotografiji kazuje i činjenica da je u Prvom svetskom ratu učestvovalo 40 ratnih slikara, duplo više nego u Balkanskom, naravno, pored ostalih fotografa i amatera čiji je doprinos takođe bio nemerljiv. Dragoljub Pavlović je ostavio jedan osoben pečat. Ovaj fond koji smo pre jedanaest godina dobili od našeg darodavca i saradnika arhitekte Riste Anđelopolića, njegovog rođaka, nama je pružio osnovu da se upustimo u jedan ovakav poduhvat i da ga proširimo dodatnim istraživanjima, zato što za razliku od ostalih, jer i Vojni muzej ima veliki broj Pavlovićevih fotografija, mi jedini imamo lična dokumenta i njegov dnevnik koji je vodio od 1895. do 1919. godine – rekla je Dragana Lazarević Ilić.

Otvaranje izložbe

Otvaranje izložbe (Foto: Đorđe Đoković)

 

Uz fotografije su izložene i kopije četiri slike Dragoljuba Pavlovića, a to su „Kajmakčalan“ i „Kajmakčalan sa Sive stene“, čiji se originali čuvaju u Narodnom muzeju u Beogradu, slika „Gorničevski vis 1916.“, čiji je original u galeriji „Nadežda Petrović“ u Čačku, kao i slika kneza Aleksandra Karađorđevića, do koje se došlo tokom istraživanja, a čiji je original u zadužbini kralja Petra Prvog Karađorđevića na Oplencu. Otvarajući izložbu profesor dr Dušan Bataković, direktor Balkanološkog instituta SANU, je rekao da su ove fotografije važno svedočanstvo o tom periodu.

- Kada je Prvi svetski rat u pitanju ja moram da konstatujem da smo se mi strašno ogrešili o naš narod, jer devedeset posto istoričara koji su se njime bavili nisu se bavili Srbijom u Prvom svetskom ratu, bavili su se stvaranjem Jugoslavije. To je samo mali segment iz istorije Prvog svetskog rata, a trebalo je i sada je trenutak da se tome pristupi na ozbiljan i sveobuhvatan način, da se Prvi svetski rat izučava u svim svojim dimenzijama gde je stvaranje Jugoslavije samo jedna od njih. Ona jeste neki opšti okvir u kojem se sve odvijalo, ali nije dovoljno poznato ni stradanje Srbije, ni žrtve koje smo podneli, ni herojska dela koja su učinjena i kojima možemo da se ponosimo bar još jedan milenijum i da sve to prikažemo novim generacijama i svetu, da imaju pravu sliku o Prvom svetskom ratu, jer su kod nas ipak, uz pojedine svetle izuzetke, dominirale razne ofanzive, defanzive, da ne govorim dalje, ali veoma je važno da u identitetskom smislu Prvi svetski rat ponovo uđe u svest srpskog naroda – kazao je prof. dr  Bataković, koji je nakon izložbe održao javni čas u Valjevskoj gimnaziji na temu “Veliki rat Srbije, iskušenja, iskustva, sećanje”.

Izložba Solunski front u objektivu ratnog slikara i fotografa Dragoljuba Pavlovića

Izložba Solunski front u objektivu ratnog slikara i fotografa Dragoljuba Pavlovića (Foto: Đorđe Đoković)

O Dragoljubu Pavloviću

- Dragoljub Pavlović je jedan od naših najpoznatijih slikara realista i ratnih slikara. Potiče iz ugledne svešteničke porodice, njegov otac Jakov Inokentije Pavlović je bio arhiepiskop beogradski i mitropolit Srbije do 1905, majka je takođe bila obrazovana žena, kći ruskog protojereja Modesta. Takvo okruženje, talenat i želja za saznanjem svakako su uticali da se u likovnom smislu obrazuje, najpre u Rusiji gde je završio ikonopisnu školu, a potom i slikarsku akademiju u Minhenu. Nakon toga se vraća u Beograd i predaje u Bogosloviji „Sveti Sava“. Kao ratni fotograf učestvuje i u Balkanskom i u Prvom svetskom ratu. Posebno su značajni njegovi snimci odbrane Beograda 1914. godine. Pavlović je naš prvi ratni slikar i fotograf koji je snimio bombardovanje Beograda, a dozvolu je tražio od tada generala, a kasnije vojvode Živojina Mišića. Mi smatramo da je on svojim fotografijama odstupio samo od toga da potpuno prati direktivu Vrhovne komande, jer je uloga ratnih fotografa bila potpuno definisana, kod sebe su nosili uputstvo po kome je trebalo da rade, a on je zavirio duboko u pozadinu, njega je interesovalo kroz koje je predele prolazila vojska, kako je ona živela u periodima predaha, a ne samo da je fotografisao značajne istorijske ličnosti i bojeve. To je i jedan od razloga što je ova izložba tražena u drugim muzejima, ne samo u Srbiji, već i Sloveniji i Kanadi, gde je dobro prihvaćena - rekla je još autorka izložbe Dragana Lazarević Ilić.

Direktor Narodnog muzeja Vladimir Krivošejev je kazao okupljenima da ovom izložbom i predavanjem u Valjevskoj gimnaziji počinju programi obeležavanja sto godina od Prvog svetskog rata. Kazao je i to da je pred Valjevcima originalna izložba, a jedna varijanta izložbe, koja trenutno putuje po galerijama u Sloveniji, 15. jula je otvorena u „Muzeju novije istorije“ u Ljubljani i taj događaj je uvršćen u zvaničan program obeležavanje stogodišnjice Velikog rata u toj zemlji.

Javni čas u gimnaziji

Javni čas u gimnaziji (Foto: Đorđe Đoković)

Aktuelno