Gledališče Zarja  (foto: Dragana Nedeljković)
Gledališče Zarja (foto: Dragana Nedeljković)
10.11.2015, 12:02

Putujuće pozorište Rikoti

č: | fb:

Predstava „Putujuće pozorište Rikoti“, realizovana u saradnji Pozorišta „Janko Veselinović“ iz Bogatića i Amaterskog pozorišta Doma kulture iz Prnjavora, večeras je na repertoaru osmog Repassage festa. Rađena je po tekstu italijanskog dramskog pisca Alfreda Baldučija, a u adaptaciji i režiji Ivana Tomaševića. Na ovogodišnjem Festivalu amaterskih pozorišta Zapadne Srbije u Prijepolju osvojila je nagrade za najbolju predstavu, režiju, muziku i kostimografiju, dok su glavni protagonsiti ovog komada, Jelica Đonlić i Dragutin Marković ostvarili najbolju žensku i mušku glumačku ulogu.

„Putujuće pozorište Rikoti“ je drama o glumcima i njihovom nesnalaženju u sudbonosnim realnim događajima burne 1848. godine u Milanu: prvom neuspelom pokušaju obaranja omražene austrijske hegemonije nad takozvanom „Lombardijsko-Mletačkom kraljevinom“.

Zlatan broš

Osmu po redu smotru najboljih amaterskih pozorišta sa eks JU prostora sinoć je u ubskom Domu kulture svečano proglasio otvorenom Radovan Puletić, direktor Ustanove za kulturu i sport, koja je domaćin i organizator Repassage festa. Uz napomenu da festival predstavlja izraz zahvalnosti rođenim Ubljanima i velikanima srpske dramske stvarnosti -glumcu Radomiru Raši Plaoviću i dramskom piscu Aleksandru Popoviću, koji su svojim duhom i pameću srpski život učinili lepšim, a srpsku sudbinu podnošljivijom.

„I zato, Repasaž fest je naš ponos i naša najvažnija stavka u popisu godišnjih obaveza i zadovoljstava. On se, tek da znate, pravi od usijanih telefonskih žica, od 15-očasovnog radnog vremena, od predjenih kilometara i zapostavljenih porodičnih obaveza. Ali i od ljubavi, praštanja, poverenja i dobre vere, pa takav daje priliku da ga onima koji dolaze poklonimo za dugo sećanje, kao zlatan broš, a nama koji smo ovde, da sačuvamo pravo na njega, kao dokaz da vredimo. Godina 2015. je ujedno i 142-ga od iskre ubskog pozorišnog amaterizma koje rukama stotine glumaca, reditelja, šminkera, šaptača, kostimografa, prošlih i sadšnjih, grli čitavo vreme od ’Mare Srbijanke’ Petra Zarića, izvedene septembra 1873. do ovoga danas, kada uzleće osmi Repasaž fest. Znam da će krunu, koju mu stavljamo na glavu u ime svega što je prethodilo, a iz čega potiče, opravdati onim što sledi u narednih devet dana“, rekao je direktor Ustanove za kulturu i sport Radovan Puletić na otvaranju ovogodišnjeg teatarskog praznika amatera na Ubu.

Radovan Puletić

Radovan Puletić (Foto: Dragana Nedeljković)

„Blazinec“ - prožimanje fiktivnog i realnog

U nastavku programa, odigrana je prva predstava u takmičarskoj konkurenciji osmog Repasaža. Festivalsku zavesu podiglo je Gledališče „Zarja“ iz Celja sa predstavom „Blazinec“, koju je  po tekstu savremenog irskog autora Martina Mek Donaga režirao Tomaž Krajnc.

Nakon izvođenja komada, usledio je Okrugli sto kritike, gde se voditelj razgovora i predsednik stručnog žirija Petar Lalić, inače rodonačelnik Repasaža, osvrnuo na iskustva sa prošlih „Repasaža“ konstatcijom da Slovenja najbolje neguje pozorišni amaterizam u regionu i da je Pozorište „Zarja“ izvelo složenu predstavu, u kojoj se radnja odvija u totalitarnoj državi i hladnoratovskom miljeu, gde se klasična dramska struktura suočava sa fikcijom. Pritvoreni pisac saznaje od islednika da nije on sumnjiv, već njegove priče. Klasična drama se preklapa sa metaliterarnim, sa pitanjem u kojoj meri umetnost može da utiče na život.

Okrugli sto

Okrugli sto (Foto: Dragana Nedeljković)

Predstavivši komad, Lalić je pitao reditelja Tomaža Krajnca, ujedno i scenografa predstave, šta ga je opredelilo za ovaj tekst.

„Kada sam pročitao tekst, učinio mi se toliko fascinantnim da bi se sa njim nešto moglo uraditi. Znao sam da ćemo kroz ovaj tekst otkrivati društvo i sami sebe“, istakao je Krajnc, a glumac Alen Mastnak, koji tumači ulogu Katuriana, pisca kratkih priča, kaže da je predstava teška, kao uostalom i sama uloga, ali da je zahvaljujući reditelju i ansamblu uspeo da uđe u ovaj složen lik.

O predstavi su, takođe, govorili i članovi stručnog žirija: Branko Lukić, dramaturg iz Valjeva i Milan Bosiljčić, profesor i pesnik sa Uba. Prvi je naglasio da se radi o složenom, slojevitom tekstu, sa izuzetnom kompozicijom i tenzijom, koju drži sve vreme. Ansambl je odigrao ansambl – predstavu, što se ne viđa često u amaterskom pozorištu.

Bosiljčić je, takođe, imao samo pohvalne reči, rekavši da su alter ego pisca svi glumci i da neodređenost granica između fiktivnog i realnog stvara metonimičnost, dolazi do zamena i ne zna se ko je iznad čega.

Alen Mastnak

Alen Mastnak (Foto: Dragana Nedeljković)

Na kraju razgovora za Okruglim stolom, žiri publike, sastavljen od glumaca ubskog pozorišta „Raša Plaović“, dodelio je nagradu najboljem glumcu večeri. Po odluci Snežane Jovanović, Mirjane Simić i Vojislava Raonića, ovu nagradu poneo je Alen Mastnak za tumačenje uloge Katuriana u slovenačkoj predstavi „Blazinec“. 

Gledališče Zarja

Gledališče Zarja (Foto: Dragana Nedeljković)

Aktuelno

Izjava za odabrane medije (foto: www.leparecvaljeva)
Saopštenje Pre 14 sati 13 minuta

UNS: MUP treba jednako da tretira sve medije

Udruženje novinara Srbije protestuje zbog toga što mnogi valjevski novinari nisu pozvani na sastanak, u kome su učestvovali ministri Ivica Dačić i Darko Glišić i predstavnici štabova za vanredne...