Predstava Bogatića i Prnjavora Putujuće pozorište Rikoti 1 (foto: Dragana Nedeljković)
11.11.2015, 14:24
Sinoć „Rikoti“, večeras „Velika drama“
Osmo izdanje pozorišne svetkovine najboljih amaterskih trupa iz regiona, Repassage fest, večeras na Ub dovodi „Veliku dramu“ Siniše Kovačevića, koprodukcijsku predstavu KUD „Kruščić” i Dramskog studija „Luča”, koju je režirao Dejan Cicmilović. Ova potresna saga bavi se preispitivanjem naše prošlosti i time kako se ovdašnji burni posleratni istorijski događaji (Drugi svetski rat) prelamaju kroz pojedince i na koji način određuju njihove sudbine. Pisac se fokusira na crnogorsku porodicu Vučić, koja aktivno, u ideološkom i svakom drugom smislu, učestvuje u kolonizaciji Vojvodine i iz ugla naizgled prevaziđenih i puno puta preispitivanih istorijskih događaja, daruje uzbudljiv komad koji nas se itekako tiče.
Postavka „Velike drame“ u režiji Dejana Cicmilovića predstavlja najveći uspeh kulture u Kruščiću, jer je ovo amatersko društvo po prvi put ponelo epitet najbolje predstave u Srbiji, odnosno pobednika Republičkog festivala amaterskih pozorišta Srbije. Pored toga, „Velika drama“ je dobitnik preko 20 priznanja na smotrama i festivalima u tekućoj godini.
Putujuće pozorište Rikoti - iluzija pozorišta
Na sceni Doma kulture sinoć su glumci pozorišta „Janko Veselinović“ iz Bogatića i Amaterskog pozorišta Doma kulture Prnjavor izveli „Putujuće pozorište Rikoti“ po tekstu savremenog italijanskog pisca Alfreda Baldučija u režiji Ivana Tomaševića, koji je potpisao i adaptaciju i scenografiju.
Već po ustaljenoj praksi, nakon predstave održan je Okrugli sto kritike, na kome je voditelj razgovora Petar Lalić, rodonačelnik Repasaža i predsednik stručnog žirija u uvodu rekao da je u predstavi reč o preispitivanju onog što je realnost na jednoj, i onog što se zove pozorišna iluzija ili san i kako ga dosanjati, na drugoj strani. Tetar i iluzija o sebi, koja čuva pravo na taj san, na tu iluziju. Glumac ostaje veran iluziji ne samo istorijskoj, već i onoj na teatarskoj pozornici, što je lepo i neodoljivo. Predstavu, prema rečima Lalića, karakterišu: ujednačena igra, solidno glumačko iskustvo i snaga da se dočaraju ne samo rediteljske, već i piščeve zamisli.
Dragutin Marković, koji igra ulogu Hamilkara Rikotija, šefa glumačke družine je istakao da glumcu amateru pozorište služi kao alibi da se skloni iz stvarnosti. „Ne znam kako bi izgledao život bez ovog azila“ – nije krio Petrović. Jelicu Đomlić, koja igra Adelu Rikoti, Hamilkarovu suprugu, Petar Lalić je okarakterisao kao glumicu koja ide za snom, ali ne gubi tlo pod nogama.
- Iako trčim za snom, kao što to rade muž i sin, želim da sačuvam njih dvojicu. I privatno bih se tako ponašala, jer život oponaša pozorište, kao i pozorište život - istakla je ona.
Član stručnog žirija Milan Bosiljčić, profesor i pesnik sa Uba, zagledao se u pozadinu, koja pokreće dešavanja, rekavši da predstava govori o nemoći moći, koja mora da obogalji čoveka i da je „snaga predstave u snazi tišine, koja znači išekivanje dešavanja“. Branko Lukić, dramaturg iz Valjeva, takođe član stručnog žirija čestitao je ansamblu iz Bogatića na izboru teksta, koji govori o pozorištu i o onima u pozorištu.
- U suštini pozorišta je putovanje i ono jeste putovanje kroz samog sebe i kroz stvarnost. Takođe, pozorište dovodi u sumnju poredak stvari, što problematizuje svaku stvarnost – kaže Branko Lukić.
Žiri publike, koji čine glumci ubskog pozorišta: Snežana Jovanović, Mirjana Simić, Vojislav Raonić i Vladimir Tadić jednoglasno je za glumca večeri izabrao Branislava Kovića, koji igra šefa policije, grofa Luiđija Bolca.
Zahvalnicu za učešće na festivalu, koju je Pozorištu „Janko Veselinović“ dodelio Radovan Puletić, direktor Ustanove za kulturu i sport, primila je Mina Sanković, krčmarica Marta u predstavi.