Scena iz predstave BAŠ ali BAŠ (foto: Dragana Nedeljković)
Scena iz predstave BAŠ ali BAŠ (foto: Dragana Nedeljković)
16.11.2015, 13:04

„BAŠ, ali BAŠ“, smeh gorčine

č: | fb:

U Domu kulture na Ubu sinoć je završen zvanični program osmog Repassage festa, jedinstvenog sabora najboljih amaterskih pozorišta sa prostora bivše Jugoslavije. Šestu, poslednju predstavu u okviru takmičarskog dela odigrali su predstavnici BiH, glumci Gradskog pozorišta iz Mrkonjić Grada, koji su nastupili sa komadom „BAŠ, ali BAŠ“ po tekstu Peđe Trajkovića, u dvojnoj režiji Dubravke Nikolić i Dušana Bilića. Danas je dan pauze, a žiri će svoje odluke saopštiti sutra uveče, kada će biti dodeljene nagrade najboljim akterima ovogodišnjeg Repasaž festa. U čast nagrađenih,  Centar za kulturu Tivat izvešće predstavu Stevana  Koprivice „Betula u malu valu“ u postavci Milana Karadžića.

Glumci pozorišta iz Mrkonjić Grada

Glumci pozorišta iz Mrkonjić Grada (Foto: Dragana Nedeljković)

Po tradiciji ubskog festivala, nakon predstave „BAŠ, ali BAŠ“ održan je  Okrugli sto kritike, koji je vodio profesor Petar Lalić, rodonačelnik Repasaža i predsednik stručnog žirija. U uvodnoj reči Lalić je rekao da mu nije najjasnije u koji žanr da svrsta predstavu: da li u vodvilj, burlesku, komediju, farsu, jer ima od  svega elelmenata. Takođe ona, po njemu, nema razrešenja i da je to učinjeno svesno, kao što je to bio slučaj u bjelopoljskoj predstavi „Odjeci“ i ubskoj „Urnebesnoj tragediji, prikazanoj van konkurencije. Po sugestiji rediteljskog dvojca, odgovor se satoji u tome da je to bajka za odrasle o nama, našim naravima, o onome kakvi zaista jesmo.

- U predstavi smo prepoznali nešto od „Kralja Ibija“, Georgine, Rumenke, ali i nešto što je ostalo kao nedoumica, a odnosi se na Baš Čelika: da li on predstavlja opoziciju koja izaziva strah u odnosu na monarhiju koja se prostire do prve tarabe, sa malo podanika i ima bolesni strah od demokratije. Reč je o zatvorenom društvu. Ako pokušamo da pravimo poređenje, mogli bismo reći da smo se ušančili u naše malene feude i pravimo naša mala kraljevstva. U predstavi nema čvrstog sadržaja i moćne aluzije. Šta vas je opredelilo za ovaj Trajkovićev tekst – pokušao je da pojasni predstavu Petar Lalić i postavio pitanje na koje je odgovarila Dubravka Nikolić, jedan od reditelja.

- Naša Bajka nije „Pepeljuga, „Snežana i sedam patuljaka, „Crvenkapa“, ona je surova, jer smo kroz istoriju jedni drugima odrubljivali glave. U predstavi smo forsirali farsu, da direktno ismejemo ruglo naše stvarnosti. Ono što smo hteli da pokažemo jeste mešanje dijlekata srpskog jezika i da svi govore nepravilno. To je bio osnovni motiv. Nismo hteli previše da idemo u grotesku, otuda karikiranje sa likovima – istakla je Dubravka Nikolić.

Okrugli sto

Okrugli sto (Foto: Dragana Nedeljković)

Branko Lukić, dramaturg iz Valjeva i član stručnog žirija je dao uputstva kako bi predstava mogla da napreduje.

- Ovo mora da se igra mnogo brže, da biste dobili reakciju publike kakvu ste želeli. Scene se moraj uraditi tako da poentiraju. U predstavi ima usporavanja, tišine, koji ne doprinose uverljivosti scenske iluzije. Mislim da ansambl može da iznese i jače tekstove, ali to mora da se radi na brži način i ovo je sugestija za vaš naredakbio je dobronameran Branko Lukić.

Milan Bosiljčić, profesor i pesnik sa Uba, pokušao je da objasni šta izaziva smeh.

- Smeh izaziva mnogo štošta, često govor, odeća, kostimi, a meni se u vašoj predstavi dopada ono na čemu se insistiralo, a to je da smeh izazivaju neskladi između želja i mogućnosti. Svi žele nešto drugo, situacije se ulančavaju i idemo iz smešne u smešniju situaciju, kao da idemo ka antiklimaksu. Postoji nešto što se zove „navijačka komedija“, komedija uz snimljen aplauz. Ona funkcioniše tako da se u tom ulančavanju dođe do dna smeha. Taj smeh nije zdrav, to je smeh gorčine, kiselosti, zaključio je seriju razgovora za Okruglim stolom kritike Milan Bosiljčić.

Bojana Vasić

Bojana Vasić (Foto: Dragana Nedeljković)

Žiri publike, koji čine glumci ubskog pozorišta: Snežana Jovanović, Mirjana Simić, Vojislav Raonić i Vladimir Tadić za glumca večeri jednoglasno je izabrao Princezu u predstavi, a u stvarnosti 18-godišnju Bojanu Vasić, dok je direktor Ustanove za kulturu i sport, Radovan Puletić, predao zahvalnicu za učešće na „Repasažu“ Duberavki Nikolić, koreditelju predstave.

  

 

 

 

Aktuelno

Izjava za odabrane medije (foto: www.leparecvaljeva)
Saopštenje Pre 12 sati 56 minuta

UNS: MUP treba jednako da tretira sve medije

Udruženje novinara Srbije protestuje zbog toga što mnogi valjevski novinari nisu pozvani na sastanak, u kome su učestvovali ministri Ivica Dačić i Darko Glišić i predstavnici štabova za vanredne...