Ulazi na Koridor 11 sa Ibarske magistrale (foto: Miroslava Kojić)
25.10.2016, 13:15
Od Dića ka Preljini pre Vučića
Deonica Koridora 11, od sela Dići u ljiškoj opštini do Preljine kod Čačka, trebalo je da bude otvorena do kraja avgusta ove godine. Taj rok biće probijen za oko dva meseca. Kamen temeljac položio je tadašnji predsednik Srbije Boris Tadić 20. aprila 2012. godine u vreme kampanje za predsedničke izbore. Tada je rečeno da je rok za izgradnju ovog dela autoputa Beograd - Južni Jadran 3,5 godine.
Svakodnevno se vozim Ibarskom magistralom pored mesta na koje će premijer Aleksandar Vučić doći za nekoliko dana da otvori deonicu dugačku 40,3 km, koju je gradila firma Azvirt iz Azerbejdžana, sa više podizvođača od kojih je najpoznatiji Planum, "optužen" pre nekog vremena za niske tunele, odnosno greške na kolovozu u tunelima.
Put ka Preljini prolazi kroz ljiška sela Dići, Donji Banjani i Lalinci, a poslednja dva su promenjena do neprepoznatljivosti rušenjem kuća, izmeštanjem korita reka i rečica, prilaza njivama i livadama, novim seoskim putevima, nadvožnjacima. Projektom je bilo predviđeno pet tunela na deonici koja se u Koridorima Srbije vodi pod azivom Ljig – Preljina. Golubac u Donjim Banjanima nije izgrađen već samo kao usek, što je znatna ušteda, na Velikom Kiku (220 metara) bilo je problema sa klizištem, on je izgrađen kao tzv. "veštački" tunel. U Boljkovcima je tunel Savinac (270 m), najduži je tunel Šarani (885 m) kod Takova, a bliže Preljini je tunel Brđani (445).
Malo zvanične statistike
Urađeno je 19,5 km lokalnih puteva, 78 mostovskih konstrukcija i nadvožnjaka, 46 potpornih zidova u dužini od 6,1 km. U blizini stambenih objekata postavljeni su zidovi za zaštitu od buke, ukupno 26 takvih zidova u dužini od 7,3 km. Izmešteno je 40 vodotokova reka u dužini od 21,5 km. Vrednost radova je 308 miliona evra i finansira se azerbejdžanskim kreditom.
Na autoputu u ponedeljak i u kasnim popodnevnim satima ima radnika, neki sređuju kosine pored puta, drugi rade završni sloj asfalta pred tunelom Savinac, treći podmazuju mašine.
U "problematičnom" tunelu Šarani kola truckaju, kao da mašine pristigle iz Rusije nisu dovoljno dobro "ispeglale" kolovoz. Do tunela Brđani se može a zbog radova u njemu tu se putovanje završava i morate se vratiti, po izboru levom ili desnom trakom. Saobraćaja ima, mašine i kamioni "zaposleni" na autoputu, terenska vozila a promakne i poneki automobil.
Kada za koji dan (31. oktobra ili 1. novembra), bude otvoren, ko na autoput uđe u Dićima može se voziti ka Preljini i dalje kuda želi ili se isključiti na petlji u Takovu u pravcu Gornjeg Milanovca. Putarina se neće naplaćivati prvih meseci. Ako kome zafali benzina, od Ljiga do Preljine nema pumpi, jedino da se skrene u Gornji Milanovac. Za sada nema ni odmorišta, a predviđena su tri.
Premijer Aleksandar Vučić na autoputu je bio 1. februara ove godine i prisustvovao je probijanju desne cevi tunela Savinac. Kada on za nekoliko dana ponovo dođe i provoza se radnom mašinom poznatom kao bager, i građani će moći da putuju ovom deonicom, koju je bilo veoma teško izgraditi jer konfiguracija terena nije išla na ruku projektantima i izvođačima radova, naprotiv.
Neki od tunela i ostalih objekata na terenu bili su značajni graditeljski izazovi koji su uspešno savladani. Retki građani koji su se provozali novim autoputem su više nego zadovoljni onim što su videli a i udobnošću vožnje.