Njiva u koju je bespravno ušao bager (foto: DjordjeDjokovic)
14.05.2021, 06:40
Meštani Popučaka blokirali radove na saobraćajnici Iverak-Lajkovac
Meštani sela Popučke blokirali su radove na izgradnji brze saobraćajnice Iverak-Lajkovac, koja Valjevo treba da spoji sa auto-putem "Miloš Veliki", zbog toga što još uvek nisu rešeni imovinsko-pravni odnosi.
Na trasi brze saobraćajnice, u delu koja prolazi kroz selo Popučke u dužini od oko dva kilometra, nalazi se 20 gazdinstava ili preko 85 posto kuća i pomoćnih zgrada koje su planirane za rušenje na celoj trasi dugoj preko 17 kilometara.
Obren Jankićević, žitelj sela Popučke, kaže da su im na kaubojski način upali na imanja. Naglašava da dogovor sa predstavnicima državnih organa nisu postigli jer većina meštana, kojima se uzimaju imanja i kuće zbog izgradnje brze saobraćajnice, nisu pristali na sramotno niske ponude za svoja gazdinstva.
Prema njihovim rečima procejena vrednost za parcele-njive je 500 evra po aru, a za kuće od 200 do 250 evra po kvadratu. "Mi smo poljoprivredna gazdinstva, od poljoprivrede živimo, gde ćemo mi sa stokom, neko ima i registrovane manje firme", očajni su meštani Popučaka.
Obren Jankićević navodi primer da je procenjena vrednost poljskog WC značajno iznad vrednosti zidanog bunara. Kaže da od novca koji bi dobili ne bi mogli da izgrade ni polovnu od ovoga što sada imaju.
- Prinuđeni smo da se organizujemo i da ne dozvolimo da uđu u naša domaćinstva, moramo da sačuvamo našu dedovinu i očevinu. Oni su rešili da radovima dođu pred naše kućne pragove, a kuće još uvek nisu procenjene. Kada nam sve poruše, šta nam vredi da se suprostavimo i žalimo. Sve je nakaradno urađeno. Mi smo nedavno imali razgovore u Gradskoj upravi sa predstavnicima JP "Putevi Srbije" i dogovorili smo se da nam ne ulaze u posede dok se ne uradi procena kuća i zemljišta, i dok ne dobijemo rešenja o eksproprijaciji. Kada smo pitali bageristu kako ste mogli nelegalno da uđete na privatnu njivu na kojoj je posađen kukuruz, on nam je odgovorio pitanjem: zašto ste sadili kad znate da će tuda proći saobraćajnica – priča Obren Jankićević.
Njiva površine pet hektara, koja je na trasi buduće saobraćajnice, u koju je juče prepodne "bez validnih papira ušao bager" je u vlasništvu porodice Svetolika Jankićevića.
- Njiva je procenjena, ali mi smo se žalili tako da je to još u procesu. A što se tiče kuće i pomoćnih objekata, čija je površina preko 2000 kvadrata, to još uvek ništa nije procenjeno niti je regulisano. Pa na osnovu čega je bager ušao na naše imanje? Pozvali smo policiju koja je došla nakon jednog časa. Podnećemo krivičnu prijavu zbog nezakonitog upada na naša imanja – kaže Svetolik Jankićević.
Njegova majka Gordana Jankićević priča da je bila u šoku kada je jetrva pozvala da joj kaže da je u njihovu njivu ušao bager.
- Niko nas nije obavestio da će početi radove. Ovo je sramota. Mi živimo od poljoprivrede, naše domaćinstvo postoji od davne 1926. godine, ulagale su i sticale generacije. Nismo protiv izgradnje saobraćajnice, ali smo protiv toga da nam se ruše kuće i uzimaju budzašto njive – kaže Gordana.
Dragan Grbić, meštanin Popučaka, čije je gazdinstvo takođe na trasi buduće saobraćajnice Iverak-Lajkovac kaže da su u mnogo teškoj situaciji.
- Moje komšije i ja, a to je šest domaćinstava u ovom delu Popučaka, ne znamo ni kuda ćemo ni šta ćemo. Ponude koje su nam dali za naša gazdinstva su sramotne, pa sam se ja žalio. Uzimaju mi preko dva hektara. Misle da nam uzmu zemlju za 500 evra, e ovu zemlju uzeti neće. Hoće kuće da nam plate mizerno, pa nismo mi slepci, ova imanja su sticale generacije. Mi smo im rekli da ne pokušavaju da ulaze u naše njive i domaćinstva dok se sve ne reši. Branićemo naša imanja dok nam ne isplate sve kako treba – poručio je Dragan Grbić.
Milijan Grbić, koji se pored poljoprivrede bavi i trgovinom, pokazuje objekat uz magistralni put Valjevo-Beograd, koji je procenjen na devet hiljada evra, a pre par godina je za legalizaciju platio 3.500 evra.
- Rušenjem ove prodavnice ostajemo i bez jednog radnog mesta. Stranim firmama se daje i do 10.000 evra za novo radno mesto, a meni se uzima i radno mesto i imovina. Za novac koji su mi ponudili možemo da kupimo stan od 70 kvadrata, a ovde imamo kuću od preko 200 kvadrata, pomoćne objekte... Ovo je otimanje. Ako nam vi novinari ne pomognete, niko neće. Plašimo se da ne dođu radnici u toku noći, pa da se sa sve krevetom nađemo u bageru – kaže Milijan Grbić.
Meštani Popučaka kažu da nisu stručnjaci, ali smatraju da nije trebalo da trasa nove saobraćajnice Iverak-Lajovac prolazi kroz najgušće naselje gde ima preko 20 domaćinstava. Mogli su trasu da projektuju sa druge strane puta, prema Kolubari, gde je mnogo manje naseljeno.
Sumnje Kolubarskih.rs da nije završena eksporoprijacija potvrdili su meštani Popučaka, koji su blokirali radove na brzoj saobraćajnici Iverak-Lajkovac, a dele i sumnju da ne postoji projekat niti građevinska dozvola i pokazuju nam neki granični kamen koji je više puta pomeran.
Problem kome se predsednik Vučuć nije nadao
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je sredinom juna prošle godine u Nepričavi obišao početak pripremnih radova na saobraćajnici Iverak-Lajkovac.
Odgovarajući na pitanje Kolubarskih.rs kada će biti završen projekat saobraćajnice Iverak-Lajkovac, kada će biti izdata građevinska dozvola, kada će biti završena eksproprijacija i kada će početi radovi, predsednik Aleksandar Vučić ni na jedno pitanje nije odgovorio konkretno, nego je rekao da će ceo projekat raditi fazno te da će tako fazno biti izdavane lokacijske dozvole.
Tada je nagovestio da će najveće probleme imati sa regulacijom vodotokova, a "što se tiče eksproprijacije, tu neće biti mnogo problema, čak mislim da će problema biti mnogo, mnogo manje nego na drugim mestima".
Pitanja na koja odgovor čekamo šest meseci!
Kada su početkom novembra 2020. godine na deonici u Divcima počeli radovi na brzoj saobraćajnici Iverak-Lajkovac, Kolubarske.rs su Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uputile dopis sa nekoliko pitanja. Pored ostalog pitali smo da li je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo građevinsku dozvolu za izgradnju puta Loznica-Valjevo-Lajkovac, deonica Iverak-Lajkovac (veza sa autoputem E-763 Beograd-Južni Jadran, deonica Beograd-Požega)?
Zatim, da li je završen projekat za izgradnju tog puta, da li su regulisana imovinsko-pravna pitanja, da li investitor poseduje pravo na zemljište koje je na trasi puta, kao i da li su svi vlasnici kuća i imanja pristali na prodaju zemlje?
Ova pitanja smo Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uputili prošle godine 9. novembra i 11. decembra, međutim, i pored obećanja PR službe, odgovore nismo dobili. Potom smo pozvali Kabinet ministra, te smo, na njihov zahtev, pitanja i njima prosledili 26. februara ove godine, ali još uvek nismo dobili odgovore.