Javna rasprava (foto: www.leparecvaljeva)
12.11.2024, 07:52
Valjevska "3 u 1" javna budžetska rasprava
Nema nikakve dileme da bi gradovi, ako žele da budu transparentni i otvoreni za javnost, ako istinski žele da povećaju zainteresovanost građana za participaciju u procesima: planiranja i pripreme, raspodele budžeta, njegovog izvršenja, praćenja kako se troše budžetska sredstva i izveštavanja o ostvarenim učincima i rezultatima, to mogli da sprovode koristeći što jasniji i razumljiviji način predstavljanja i objavljivanja budžetskih dokumenata.
Oko toga postoji visok stepen saglasnosti javnosti (građana kao korisnika javnih / budžetskih sredstava), s jedne strane i predlagača budžetskih dokumenata (gradska vlast), s druge. Na žalost jedne strane (javnosti), ta saglasnost je samo deklarativna. Praksa je potpuno drugačija. Naravno, na štetu javnosti.
Čemu služe propisane javne rasprave?
Kao važan mehanizam za obezbeđenje transparentnosti rada organa grada Valjeva, javna rasprava predstavlja propisani format učešća građana, organizacija, organa, stručne i ostale zainteresovane javnosti u procesu pripreme i donošenja gradskih akata. Cilj javne rasprave je da se pripreme što bolja gradska akta, čijom primenom će se realizovati najbolji interes građana i celokupne lokalne zajednice. Jedna od najvažnijih, koja se obavezno sprovodi, je javna budžetska rasprava (JBR).
Da li je ambijent u kojem se sprovodi JBR podsticajan i inkluzivan? Da li su JBR formalizovane i istovremeno redukovane na prosto ispunjavanje zakonskih obaveza? Da li je adekvatan način na koji se ostvaruje komunikacija s građanima, vrši razmatranje i uvažavanje dobijenih komentara, pitanja i predloga? Nijednom građaninu - učesniku JBR ne prija ako mu predlog bude odbijen. Razmatranje i uverljivo obrazloženje odbijanja predloga ukazuje na njegovo ozbiljno sagledavanje od strane nadležnih. Odbijanje predloga bez odgovarajućeg obrazloženja, neuvrštavanje prethodno prihvaćenog predloga u predmetni akt, obesmišljava JBR i obeshrabruje buduće učešće kako postojećih učesnika, tako i onih koji bi u budućnosti participirali.
Kakve su valjevske JBR, čemu služe, da li zahtevaju određena preformatiranja u budućnosti i kakva, razmatraćemo u nastavku teksta.
"Idealan" termin javne budžetske rasprave za odsustvo "javnosti"
Nikako se ne mogu oteti utisku da se organizator ovogodišnje JBR od svih "razmatranih" mogućih termina njenog održavanja, opredelio za onaj "idealni", koji obećava najmanje prisutne "javnosti". Ako vam se, na trenutak, opredeljenje organizatora da se JBR održi na kraju radne nedelje (petak) odnosno prvog dana produženog vikenda (spojen praznični ponedeljak), u 15.30 časova – u poslednjem satu radnog vremena ili odmah posle kraja rada, pre zasluženog porodičnog ili odlaska na slavski ručak (Mitrovdan), učinilo podsticajnim za široku participaciju "javnosti", prisutni građani (manje od 15) su vas pozvali da još jednom promislite! Šta mislite, da je opredeljeni termin slučajno odabran? Jeste ili nije? Promišljeno višegodišnje uporno rasterivanje građana Valjeva od učešća u JBR – jedan je od najvećih uspeha lokalnih vlastodržaca.
Od prošlogodišnjeg "čvrstog" gradonačelnikovog obećanja o razdvajanju "2 u 1" javne budžetske rasprave do ovogodišnje, "unapređene" - "3 u 1"
Da bi se značajno olakšalo i učinilo privlačnijim učešće zainteresovanih Valjevaca u gradskom budžetskom procesu, pored datih predloga kao što su npr. blagovremeno javno objavljivanje neophodnih akata koji prethode JBR (npr. Plan razvoja grada (PRG), periodični izveštaji o izvršenju budžeta, sam Nacrt odluke o budžetu, Građanski budžet...), zbog ozbiljnih nedostataka objedinjene JBR, argumentovano sam predlagao, poslednjih godina, razdvajanje predmetne rasprave na dve.
I pored prihvatanja od strane nadležnih dostavljenog predloga, što se vidi u Izveštajima sa JBR (2022 i 2023), i pored prošlogodišnjeg gradonačelnikovog čvrstog obećanja "datog u mikrofon", ove godine nas je dočekalo još veće iznenađenje. Ne samo da su lokalni vlastodršci pogazili obećanja, javno data prethodnih godina, da se umesto objedinjene "2 u 1" JBR, od 2024. godine organizuju dve ("2 x 1"), i to jedna rasprava o budžetu, a druga o Planu komunalne izgradnje, već su ovogodišnju JBR "unapredili", objedinjujući u nju i onu koja se odnosi na kapitalne projekte.
Izmenama Zakona o lokalnoj samoupravi (2018), grad Valjevo je obavezan da organizuje javnu raspravu o delu budžeta namenjenog javnim investicijama u cilju informisanja građana koji kapitalni projekti su planirani za realizaciju tokom narednog perioda. Šta smo dobili u održanoj ovogodišnjoj JBR? Umesto da su građani Valjeva dobili mogućnost da se kroz tri odvojene, kvalitetne, javne rasprave ("3 x 1"), neposredno dobro informišu, razjasne, stručno sučele i komentarišu, predlože i obrazlože svoje ideje i predloge u vezi sa: (1) predlogom Kapitalnih projekata, (2) predloženim Planom komunalne izgradnje, (3) Nacrtom budžeta za 2025. godinu, lokalni vlastodršci su je Valjevcima još više otežali, pa bi se moglo reći, i obesmislili, sprovodeći pristup "3 u 1".
"(Pre)dugačka" tri minuta
Kako lokalni vlastodršci razumeju mesto, smisao, ulogu i značaj JBR, koliko žele kvalitetnu i obostranu uspešnu i korisnu komunikaciju sa svojim građanima, koliko žele da ih čuju, koliko ih poštuju i uvažavaju, zabrinjavajuće ilustruje njihova "izuzetna kreativna ponuda" – da im se građani, učesnici u JBR, obrate u "(pre)dugačka" tri minuta i u tom periodu postave pitanja, razjasne, stručno sučele i komentarišu, predlože i obrazlože svoje ideje i predloge u vezi sa tako "običnim" i "nevažnim" temama, kao što su (1) predlog Kapitalnih projekata, (2) predlog Plana komunalne izgradnje, (3) Nacrt budžeta za 2025. godinu. Za svaku navedenu "običnu" i "nevažnu" temu po jedan minut. Malo li je? Dal’ je moglo još kraće? Ko zna, možda nas to čeka sledeći put. Ako među lokalnim vlastodršcima, koji o vremenu obraćanja na JBR "kreativno" promišljaju i donose odluke, ima onih koji su "kupili" diplome, pa ima valjda, ako Boga znate, i onih koji su diplome zaslužili vredno učeći i imaju intelektualni i stručni kapacitet da predlože nešto funkcionalno i smisleno.
(Ne)povezanost planskih i budžetskih procesa u gradu Valjevu
Kada je u fokusu programsko budžetiranje u gradu Valjevu, nikako se ne smeju zanemariti rezultati analize lokalnih budžetskih odluka, nalazi Državne revizorske institucije (DRI), kao i preporuke Ministarstva finansija (MF), koji ukazuju na neophodnost povezivanja budžetskih i gradskih planskih procesa, posebno apostrofirajući srednjoročno planiranje i PRG, kao krovnog razvojnog dokumenta. Valjevski vlastodršci se od 01. januara 2021. godine prave "mrtvi" ili u najmanju ruku gluvi kada je u pitanju kršenje zakonske obaveze izrade PRG. I ne samo da se prave "mrtvi" ili gluvi, nego su svojim odgovorima datim u Izveštajima sa JBR (2022, 2023) u vezi sa ovim najvažnijim gradskim razvojnim aktom, još jednom, potvrdili svoju raskošnu nestručnost i neprofesionalnost, uz ogromnu dozu bahatosti i potcenjivanja svojih građana.
U našem narodu se kaže "ako koza laže, rog ne laže". U odgovoru na pitanje koje sam postavio na JBR održanoj 2022. godine u vezi sa nedonošenjem PRG, da li će neko odgovarati zbog toga, kao i kada će biti donet, odgovoreno je da je donošenje PRG sprečila pandemija virusa Kovid 19, da su stupili u kontakt sa Republičkim sekretarijatom za javne politike i da se izrada i usvajanje PRG očekuje u 2023. godini. Na ponovljeno pitanje tokom JBR, krajem 2023. godine, dobijen je odgovor "PRG Valjeva biće objavljen na zvaničnoj stranici grada Valjeva po usvajanju istog". Ni reči zašto PRG nije urađen kako je obećano. U vezi pitanja "da li će neko nadležno lice zbog nedonošenja PRG biti sankcionisano", dobijen je odgovor "Pitanje se ne odnosi na Nacrt odluke o budžetu". Vrhunac nestručnosti, neprofesionalnosti, bahatosti i potcenjivanja svojih građana predstavlja dobijen isti odgovor na pitanje: Kada će grad Valjevo doneti PRG da bi odluke o budžetu bile u funkciji njegove realizacije?
I dok nadležne institucije insistiraju na povezanosti budžetskih dokumenata i PRG, i dok zainteresovani građani, koji nešto malo znaju o tome, postavljaju pitanje i skreću pažnju nadležnim na predmetnu zakonsku obavezu, dotle neimenovani "stručnjaci" iz Gradske uprave daju napred navedene "kreativne" odgovore. Šta reći, a da nije "Ima li pilota u avionu?".
Autor: dr Slobodan Ilić
Nastavak sutra...