Javna rasprava (foto: www.leparecvaljeva)
14.11.2024, 07:56
Valjevska "3 u 1" javna budžetska rasprava – treći deo
U trećem delu autorskog teksta o nacrtu budžeta Valjeva za 2025. godinu i javnoj prezentaciji koja je održana u petak, 8. novembra, dr Slobodan Ilić govori o kapitalnim projektima i kapitalnom planiranju, o tome da se građani ne izveštavaju o trošenju budžeta, o pogledu u budućnost!
Kapitalno planiranje i kapitalni projekti – "kancer" valjevskog budžeta
Što je kapitalno planiranje i njegov osnovni "proizvod" – Lista kapitalnih projekata kancerogeniji segment valjevskog budžeta, to je istovremeno i veći eldorado (nepresušni izvor bogaćenja) raznih vlastodržačkih "miljenika". Višegodišnje svesno zamešateljstvo lokalnih vlastodržaca u "imenovanju" i prikazivanju kapitalnih projekata gde se isti projekti različito nazivaju u pojedinim budžetskim dokumentima, gde se svake godine menjaju njihove godine početka i završetka pa se praktično ne zna ni kada su stvarno počeli, ni koliko tačno godina kasni njihov završetak, gde ni najstručnija i najinformisanija lica ne mogu da prate ni kolika je ukupna vrednost projekta, koja se menja kao svetla na semaforu, ni koliko je učešće u njima našeg grada, ni koliko drugih, eksternih, izvora finansiranja, nametnuli su obavezu da se predloži budžetska tabela Liste kapitalnih projekata, koja će biti jednostavna, jasna i razumljiva najvećem broju građana.
Na predlog budžetske tabele, predat u prošlogodišnjoj javnoj budžetskoj raspravi (JBR), odgovoreno je "U narednom periodu će se prihvatiti predložena tabela kapitalnih projekata" (Izveštaj sa JBR održane krajem 2023). Ovogodišnja JBR potvrdila je još jednom da su "čvrsta" obećanja lokalnih vlastodržaca samo mrtvo slovo na papiru, pa se narednih godina može očekivati nastavak prakse iz prošlosti kada je u jednoj JBR npr. projekat "Rekonstrukcija objekta pijaca" predstavljen kao "najvažniji", prioritetan da ne može biti prioritetniji, da bi potom tiho, volšebno nestao sa Liste projekata, da bi još kasnije najglasniji promoter tog projekta "objasnio" javnosti da taj projekat više nije najprioritetniji, ali da od njega vlast nije odustala i da će naredne godine ponovo biti na Listi, pa kad u JBR održanoj "te naredne godine" postavite pitanje zašto se on ne nalazi na Listi prikazanoj u Nacrtu budžeta, dobijete dosad već dobro zapamćen "kreativni" odgovor - "Pitanje se ne odnosi na Nacrt odluke o budžetu".
Kancerogenom kapitalnom planiranju, kao pogodnom polju za različite koruptivne poslove, značajno doprinosi veoma netransparentno, a moglo bi se reći i nezakonito, ponašanje pojedinih gradskih organa i tela.
Prošlogodišnjim donošenjem Uredbe o kapitalnim projektima (UoKP), koja je stupila na snagu 23/09/2023. godine propisano je, između ostalog: (1) njena obavezna primena na lokalne kapitalne projekte koji se finansiraju ili sufinansiraju iz budžeta grada Valjeva, čiji procenjeni troškovi iznose preko 2.000.000 evra u dinarskoj protivvrednosti, a za one projekte sa nižim procenjenim troškovima, za koje primena ove uredbe nije obavezna, njene odredbe se mogu koristiti kao opšta metodologija za pravilno planiranje, ocenu izvodljivosti, odabir, praćenje realizacije i analizu efekata kapitalnog projekta, (2) zabrana manipulativne podele kapitalnog projekta na više projekta s ciljem izbegavanja obaveznosti primene UoKP, i (3) obaveza grada Valjeva da obrazuje gradsku Komisiju za kapitalne investicije (KKI) u roku od 30 dana od stupanja na snagu ove uredbe (23/09/2023) i da o tome obavesti Sektor za praćenje fiskalnih rizika MF uz zaprećenu novčanu kaznu odgovornom licu za neispunjenje ove obaveze u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara. Obrazovanje navedene KKI podrazumeva da po donošenju ove odluke, ona bude objavljena u Službenom glasniku grada Valjeva.
Da li i kako grad Valjevo poštuje propisane odredbe UoKP? Kakva je naša praksa? Da li je grad Valjevo obrazovao KKI u skladu sa važećom UoKP i o tome obavestio MF?
Uvid u objavljene Službene glasnike grada Valjeva nam daje za pravo da zaključimo da je prethodno pitanje samo retoričke prirode pa je zapravo pravo pitanje – Zašto grad Valjevo nije obrazovao gradsku KKI u skladu sa navedenom prošlogodišnjom uredbom? Da li će odgovno lice platiti iz svog džepa propisanu kaznu za neobrazovanje KKI ili će to plaćenje ići, po ko zna koji put, na račun i štetu Valjevaca? Koji je organ (ili telo) grada Valjeva u 2024. godini usvojio Listu projekata u pripremi, Listu pripremljenih projekata i ko je i kako izvršio rangiranje kapitalnih projekata? Da li postoje zapisnici o radu na ovim aktima (obaveza prema odredbama UoKP) i kako je obezbeđena njihova transparentnost?
Planirani iznos sredstava predloženog kapitalnog dela Nacrta odluke o budžetu za 2025. godinu, imperativno nameće obavezu lokalnim vlastodršcima da građanima Valjeva jasno i nedvosmisleno odgovore! Ima lokalnih kapitalnih projekata iz prošle i ove godine na koje se odnose odredbe navedene uredbe, pa će ih biti interesantno pratiti u vremenu pred nama.
Nezakonito izveštavanje o izvršenju budžeta ili "Građani, šta vas briga kako se troši vaš novac?"
U cilju što ravnopravnijeg položaja građana – učesnika u JBR u odnosu na predlagača budžeta i posledično, njihovog što kvalitetnijeg doprinosa, i prethodnih godina sam ukazivao na značaj objavljivanja devetomesečnog Izveštaja o izvršenju budžeta u zakonskom roku, a svakako pre održavanja JBR. Na žalost zainteresovane javnosti, predlagač budžeta više godina, svesno, krši odredbe ZBS u vezi sa poštovanjem blagovremenog izveštavanja građana, uz obrazloženje da to Valjevcima nije potrebno.
S obzirom na to da je lokalno Odeljenje za budžet i finansije bilo obavezno da u periodu od 01. do 15. oktobra pripremi i dostavi Gradskom veću Izveštaj o izvršenju budžeta za period januar – septembar ove godine, i da je podneti izveštaj morao da bude usvojen od strane Gradskog veća najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja Izveštaja i u istom roku objavljen na internet stranici grada Valjeva – kraj oktobra (član 76. stav 4. ZBS), a da je predlagač Nacrta budžeta prekršio navedenu zakonsku odredbu, i time uskratio učesnicima JBR vrlo važne informacije, da li će nadležni organ pokrenuti odgovarajući postupak prema odgovornim licima? Ponašanjem pojedinih predstavnika predlagača budžeta na ovogodišnjoj JBR, kao i njihovom dosadašnjom praksom, lokalni vlastodršci poručuju valjevskoj javnosti – Svesno kršimo zakon, nastavićemo da ga kršimo i niko od nadležnih lica neće odgovarati! Šta hoćete vi građani, bre?
Do kada ćemo trpeti ovakvo nestručno, neprofesionalno, nezakonito i bahato ponašanje lokalne vlasti i njene administracije?
Pogled u budućnost
Iako imamo priliku da se gotovo svakodnevno, na različitim mestima, sudaramo sa sveprisutnom upitnom rečenicom "Znaš ti ko sam ja?", izgleda da smo toga pošteđeni jedino u Izveštajima s JBR gde se imena i prezimena davaoca odgovora na konkretna postavljena pitanja, kriju kao zmija noge. Beležimo stalnu i potpunu depersonalizaciju odgovornosti za kvalitet i istinitost tih odgovora, kao i podataka iznetih u njima.
Ako sve napred navedeno znamo, logično se postavlja pitanje ima li onda smisla učestvovati u svemu ovome? Kada jednog dana građani smene "ove i ovakve" i "oslobode" ih od daljeg vršenja posla "servisa građana", pa se tom prilikom oni požale da su smenjeni zbog revanšizma iako su "stručnjaci", tada se ovim i drugim sličnim tekstovima, možemo zajedno podsetiti vremena njihovog nestručnog, neprofesionalnog, nezakonitog i bahatog obavljanja posla. Ako ni zbog čega drugog, učešće u JBR i pisanje ovakvih tekstova neće biti uzaludno.
Autor: Dr Slobodan Ilić