Raskrsnica Karađorđeva i Sinđelićeva (foto: Đorđe Đoković)
23.03.2015, 14:12
Kazne zbog bezbednosti ili punjenja kase?
Da li su kamere na raskrsnici Karađorđeve i Sinđelićeve ulice postavljene zbog bezbednosti ili zbog „hvatanja” i kažnjavanja vozača, koji čineći prekršaj pune i gradsku kasu? Odgovor na ovo i druga pitanja potražili smo od saobraćajnog inženjera Svetislava Petrovića zaduženog za saobraćaj i saobraćajnu infrastrukturu u Gradskoj upravi.
Kolubarske.rs: Mnogi vozači tvrde da je nemoguće proći kroz raskrsnicu ulica Karađorđeve i Sinđelićeve a da se ne napravi prekršaj, jer je pogrešno ili kako vozači kažu „loše” obeležena. Na toj raskrsnici važeće pravilo je prestrojavanje za desno i prestrojavanje za pravo sa skretanjem za levo. Godinama je bilo, traka za pravo i desno, i traka samo za levo u Karađorđevu, iz smera Sinđelićeve ka Bulevaru vladike Nikolaja (duple trake) i isto iz suprotnog smera. Zbg čega je to pravilo ukinuto i da li postoji mogućnost da se ponovo vrati traka za pravo i desno, i traka samo za levo u Karađorđevu ulicu?
Svetislav Petrović: Tačno je da je u predhodnom periodu desna saobraćajna traka iz smera ulice Čika Ljubine bila za smer pravo i desno i za suprotni smer takođe. Promena je urađena za oba smera, za smer od ulice Dr Pantića dosta ranije a za smer od Čika Ljubine od pre neku godinu. Iz oba smera određeno je da je desna saobraćajna traka samo za desna skretanja pre svega radi boljeg funkcionisanja saobraćaja i malog broja levih skretanja u odnosu na desna skretanja pri čemu su vozila na pravcu zadržavana vozilima koja skreću desno zbog ukrštanja sa pešačkim tokvima. Naravno da se uvek razmatralo koje je rešenje bolje i da li ukidati leva skretanja ili šta raditi, ali je trenutno takvo rešenje na ovoj raskrsnici.
Kolubarskih.rs: Da li su rađena istraživanja o broju automobila i smeru kretanja, i ukoliko jeste, šta ti podaci pokazuju - koji pravci su najopterećeniji?
Svetislav Petrović: Pre poslednje promene, 2013. godine, za smer od ulice Čika Ljubine rađeno je brojanje saobraćaja. Saobraćajna studija pokazuje da je protok saobraćaja tokom dana različit, kao i to da je brojnije skretanje desno iz Sinđelićeve u Karađorđevu iz pravca mosta na Kolubari. Najopterećeniji smer u jutarnjem i popodnevnom terminu je južni pravc iz Sinđelićeve u Karađorđevu, dok je u večernjim časovima više opterećen prilaz u raskrsnicu iz zapadnog kraka Karađorđeve. Podaci saobraćajne studije pokazuju da je u jutarnjim časovima (07 – 08) iz južnog pravca Sinđelićeve čak 170 vozila skrenulo desno, 161 se kretalo pravo, dok je 58 vozila skrenulo levo. U popodnevnim časovina (15.00 – 16.00) najfrekventniji je bio smer pravo, prošlo je 193 automobila, desno je skrenulo 137, dok je 55 vozila skrenulo levo iz južnog pravca Sinđelićeve ulice. U večernjim časovima (19.00 – 20.00) najviše je zabeleženo skretanja desno, levo je bilo 57, dok se pravo kretalo 134 automobila. Petrović kaže da su na osnovu podataka ove studije određena pravila (s)kretanja.
Kolubarske.rs: Koliko traje uslovna zelena signalizacija na raskrsnici Karađorđeve i Sinđelićeve ulice i da li je to dovoljno vremena da vozilo napusti raskrsnicu, a da pri tom ne bude napravljen prekršaj?
Svetislav Petrović: Uslovni zeleni signal semafora na raskrsnici je dodatno vreme uz zeleni opšti signal koje traje za vreme levih skretanja iz ulice Karađorđeve (u konkretnom slučaju, a može trajati i duže vreme), tako da je tačna dužina trajanja uslovnog zelenog zavisnosi od datog trajanja ciklusa semaforske signalizacije. Naravno da je dovoljno vremena kada se uslovni zeleni signal dodaje ispred opšteg signala zelenog za sve smerove po pravcu, konkretno u smeru od ulice Čika Ljubine nakon uslovnog zelenog počinje opšti zeleni signal i vozači imaju i dalje zeleno i za desno kao i za pravo i levo, osim što konkretno na ovoj raskrsnici u tom trenutku nakon prestanka uslovnog zelenog počinje opšti zeleni signal i počinju pešački tokovi preko ulice Karađorđeve znači desna skretanja imaju ukrštanje sa pešacima, što bi obavezno i imali i da je desna saobraćajana traka za pravo i desno u toku celokupnog trajanja zelenog signala za navedeni smer. Nadam se da vozači znaju šta znači uslovni zeleni signal, šta opšti a šta direkcioni i kada nema ukrštanja i konflikta sa tokovima vozila ili pešaka. Zeleno, uslovno svetlo, se gasi bez ikakvog upozorenja ili nagoveštaja.
Kolubarske.rs: Zeleno, uslovno svetlo, se gasi bez ikakvog upozorenja ili nagoveštaja.Da li postoji mogućnost da se zeleno svetlo ne gasi “odjednom”?
Svetislav Petrović: Da, postoji ta mogućnost ukoliko bi prestankom uslovnog zelenog nailazio crveni opšti signal, u drugim situacujama bilo bi nepotrebno.
Kolubarske.rs: Stanari solitera u Sinđelićevoj ulici, koji dolaze iz pravca Karađorđeve, ne mogu da skrenu na parking, nego moraju da naprave krug do Čika Ljubine ulice, gde se okreću i vraćaju nazad. Da li postoji drugačije rešenje za to?
Svetislav Petrović: Tačno je da tu postoji problem koji nije nastao pre neki dan nego traje više desetina godina. Leva skretanja u zoni raskrsnice horizontalnom signalizacijom su zabrenjena. To nije slučaj samo na ovoj raskrsnici, ali je broj vozila koja skreću veći pa se uočava. Nakon predmetne raskrsnice postoji sledeća raskrsnica na koju mogu stanari da skrenu i bez okretanja pored obdaništa da dođu na parking ako idu iz smera ulice Karađorđeve.Uvek postoje druga rešenja ali sa trenutno izgrađenom mrežom ulica dodatno bi se ugrozila bezbednost na raskrsnici.
Kolubarske.rs: Da li su smerovi kretanja na raskrsnici Karađorđeva i Sinđelićeva namerno ovako obeleženi, kako bi vozači napravili prekršaj i tako plaćanjem kazni punili budžet?
Svetislav Petrović: Nadležno Odeljenje Gradske uprave za saobraćaj, zabraniće rad predmetnih kamera ukoliko tehnička regulacija obavezuje i doprinosi da se prekršaji moraju napraviti, i iz tog radloga dodatno će proveriti sve vaše navode i ispitati signalne planove a što ne znači da to već nije proveravano.
Kolubrske.rs: Da li je zato ta raskrsnica pokrivena kamerama, jer je na tako obeleženoj raskrsnici sa uslovnim zelenim, koje kratko traje, najlakše napraviti prekršaj?
Svetislav Petrović: Uslovno zeleno, dodatni svetlosni saobraćajni znak, je specifičan ali veoma bitan signal na semaforizovanim raskrsnicama sa većim saobraćajnim opterećenjem, i po nama verovatno velikom broju vozača nedovoljno jasan u smislu šta on znači i kako vozači postupaju kada imaju uslovno zeleno, zbog napred navedenih pitanja.
Svetislava Petrovića zadužen za saobraćaj i saobraćajnu infrastrukturu u Gradskoj upravi naglašava da je sistem za automatsku detekciju prekršaja u raskrsnici Karađorđeve i Sinđelićeve postavljen jedino i isključivo zbog bezbednosti i kako bi bilo što manje prekršaja, a vozači bili savesniji. „Namera nije bila kažnjavanje i, kako vi kažete ‘uterivanje’ para u gradsku kasu”, kaže Petrović.
Na licu mesta smo brojali kola i "lovili" prekršaje
U podne smo bili na raskrsnici Karađorđeve i Sinđelićeve i za više od pola časa, koliko smo mi pratili saobraćaj, bilo je više skretanje levo nego desno iz južnog pravca Sinđelićeve ka Karađorđevoj ulici. Prekršaja nije bilo, mada je meni bio sumnjiv beli „pežo”, koji je krenuo na zeleno, ali zbog velikog broja vozila iz prvca Pantićeve ulice, crveno ga je zateklo na pešačkom prelazu, tako da je u Karađorđevu skrenuo u trenutku kada je na semaforu bilo crveno. Da li je to ta situacija kada kamere „love” prekršaj, pitala sam Petrovića. On je odgovorio da to „sigurno nije prekršaj”. U sobraćajnoj policiji sam se raspitala da li je „pežo” zabeležen kao vozilo koje je prošlo kroz crveno? „Pežo” na spisku nije bio, nakon uvida u listu evidentiranih prolazaka kroz crveno. Objašnjeno mi je da to nije prekršaj jer je „celo vozilo prešlo preko zaustavne linije”.
Sistem za automatsku detekciju prekršaja u raskrsnici Karađorđeve i Sinđelićeve ulice postavljen je krjem prošle godine. Za samo dva i po meseca registrovano je 835 prekršaja, od toga je 538 prolaska na crveno. Ono što je danas primetno i evidentno, sudeći po broju automobila, jeste da vozači maksimalno izbegavaju tu raskrsnicu. Značajno je smanjen i broj prekršaja u poslednjih mesec dana. Najverovatnije jer su vozači postali svesni kamera, pa smim tim i pažljiviji. A možda je manje prekršaja naprvljeno i zbog toga što manje vozača koriste tu raskrsnicu.