Carina (foto: Đorđe Đoković)
07.04.2015, 16:49
Ko i zbog čega seli Carinsku ispostavu Valjevo?
Carinska ispostava Valjevo, a uz nju i carinski terminal ili parking, trebalo bi da budu preseljeni na novu lokaciju u Industrijsku zonu, na privatnu parcelu i u magacinski objekat koji su u vlasništvu Nenada Dubljevića. U Upravi carina nam je potvrđeno da će uskoro Carinska ispostava Valjevo biti preseljena na novu lokaciju, međutim nisu znali da nam kažu tačan datum preseljenja.
Odgovarajući na pitanje Kolubarskih.rs zbog čega se Carinska ispostava seli sa lokacije na kojoj je 25 godina u Naselju Oslobodici Valjeva, koja je u neposrednoj blizini železničke stanice preko puta “Gorenja”, odgovoreno nam je zbog ekonomičnosti.
"Carinska ispostava Valjevo do skoro se nalazila u prostoru koji nije bio u vlasništvu Uprave carina već se radilo o poslovnom prostoru za koji se plaćao mesečni zakup u iznosu od 100.000 dinara. S obzirom na to da se trudimo da budemo ekonomični kad god za to ima prostora, carinarnica Šabac je prihvatila ponudu o korišćnju poslovnog prostora bez naknade nakon što je ocenila da novi prostor u potpunosti zadovoljava potrebe carinske službe“, navodi se u odgovoru Uprave carina.
Međutim, nismo dobili odgovor na pitanja na osnovu čega je izabrana nova lokacija, koja se nalazi u Industrijskoj zoni i da li nova lokacija ispunjava sve uslove, ima adekvatan terminal (parking za šlepere, kamione, kombi vozila), prilazne saobrćajnice...?
Takođe, nismo dobili odgovor na pitanje kako je Nenad Dubljević, vlasnik lokacije i objekta u Industrijskoj zoni znao da Upravi carina treba nova lokacija i novi prostor ili kako je Uprava carina znala da odgovarajuću i bez naknade lokaciju i objekat ima upravo Dubljević, s obzirom na to da oglas o tome nigde nije objavljen. Ostali smo uskraćeni i za odgovor na pitanje zbog čega državna institucija, Uprava carina, nije pronašla partnera u drugoj državnoj instituciji, Gradu Valjevu, koji u vlasništvu ima dve parcela i dva objekta upravo u Industrijskoj zoni, nego je partnera našla u pojedincu?
Možda je odgovor u milionskoj zaradi od naplate ulaza u terminal
Carinski terminal ili parking prostor za šlepere, kamione i kombi vozila nije u nadležnosti Carine, samim tim ova državna institucija ne naplaćuje ulaz šlepera na terminal. Lokacija na kojoj je sada carinski terminal ili parking prostor u Valjevu, koji se nalazi pored Carinske ispostave, je u vlasništvu „Železnica Srbije“, koja je tu lokaciju izdala u zakup privatniku. Ulaz na carinski terminal ili parking prostor šleperi plaćaju 1.000 dinara, dok je cena za kombi vozilo 600 dinara.
Prema podacima Carinske ispostave, za 12 sati u Valjevo pristigne 50 šlepera i nekoliko kombi vozila, s tim što je dvadesetak šlepera za „Gorenje“ u sistemu „kućnog carinjenja“. Ako je cena ulaza na terminal 1.000 dinara za šleper, to znači da se dnevno u kasu vlasnika ili zakupca lokacije na kojoj je carinski terminal, samo za ulaz šlepera, uplati 30.000 dinara ili 900.000 dinara mesečno. Taj iznos je nešto manji ako pretpostavimo da se nedeljom i praznicima ne dovozi roba za carinjenje, u tom slučaju za 20 dana naplatiće se 600.000 dinara, što je za godinu dana 7, 2 miliona dinara.
Nesporno je da vlasnik ili korisnik terminala ima troškove održavanja tog parking prostora, što podrazumeva i mokri čvor. Ako se ima u vidu mesečna odnosno godišnja zarada vlasnika terminala, uključujući i troškove, koja je milionska, jasno je zbog čega je vlasnik objekta i parcele u Industrijskoj zoni dostavio Upravi carina ponudu o korišćnju poslovnog prostora bez naknade.
Međutim, nije jasno zbog čega se Uprava carina nije obratila Gradu sa predlogom da besplatno koristi objekat i parcelu u Industrijskoj zoni jer bi možda i gradsko rukovodstvo pristalo na takvu poslovnu saradnju. Tim pre, jer se Grad pre pet godina kreditno zadužio za 200 miliona dinara kako bi kupio 14 hektara zemljišta i proizvodnih hala površine oko 30.000 kvadratnih metara u “Stefilu”, gde je danas Industrijska zona. Dakle, Grad bi Carini ustupio besplatno objekat za kancelarije, a parcelu uz taj objekat bi opremio za terminal od koga bi se godišnje, uz minimalne troškove, u budžet slilo najmanje 7, 2 miliona dinara.
Da li prilazne saobraćajnice do nove lokacije carine ispunjavaju potrebne uslove?
Da bi se došlo do Industrijske zone put vodi preko pruge i to tako što se sa glavne na sporednu saobraćajnicu skreće pod pravim uglom i to tik uz pružni prelaz. Saobraćajnica koja vodi do Indistrijske zone je na zemljištu "Železnica Srbije" i taj put, čija je širina manja od 5,5 metara, je privremeno rešenje i kao takvo je dato Gradu na (privremeno) korišćenje.
Na pitanje Kolubarskih. rs, koje je upućeno Upravi carina, da li nova lokacija ispunjava sve uslove, što podrazumeva i adekvatne prilazne saobrćajnice, s obzirom na to da nije moguće da se na tom putu mimoiđu dva šlepera, odgovareno nam je da “novi prostor u potpunosti zadovoljava potrebe carinske službe“. Međutim, nije nam odgovoreno da li će na budući parking ili terminal moći da stane 30 i više šlepera? Ostali smo i bez odgovora da li je komisija Uprave carina obišla novu lokaciju i prilazne saobraćajnice?
Nova lokacija carinske ispostave sa ili bez dozvole?
Parcela i objekat gde bi trebalo da se preseli Carinska ispostava Valjevo i terminal se nalazi u zoni pretežno privredne namene. Branimir Ranković iz Odeljenja za urbanizam kaže da je za tu zonu u toku izrada plana generalne regulacije.
„Što se tiče konkretne delatnosti nadležna je Uprava carina, koja je pri Ministarstvu finansija, i ona će sigurno poslati komisiju koja će uraditi pregled lokacije i nakon toga će dati svoje uslove. Da li se to slaže sa kapacitetom parcele, kapacitetom parkiranja i ostalih pojedinačnih namena, to je apsolutno u nadležnosti Carine“, objašnjava Ranković. Na pitanje, šta je u nadležnosti Grada i da li je potrebna dozvola ili saglasnost za otvaranje Carinske ispostave na toj lokaciji, Ranković kaža da za sada niko nije podneo nikakav zahtev.
„Na toj lokaciji postoji objekat za koji je dobijena građevinska dozvola i u pitanju je magacin gotovih proizvoda i ništa više. Za pojedinačne namene se opredeljuje investitor i ja verujem da će, u ovom konkretnom slučaju komisija Uprave carina zatražiti bar informaciju o lokaciji“, kaže Ranković.
On dodaje da nadležno minisarstvo daje posebne uslove, a ukoliko je potrebna adaptacija ili ako se izvode bilo kakvi radovi, u tom slučaju se investitor mora obratiti Gradskoj upravi, Odeljenju za urbanizam.
„Takođe, ukoliko stigne zahtev naši saobraćajni inženjeri će uraditi analizu pristupnih saobraćajnica i tek tada možemo reći da li zadovoljavaju potrebe Carinske ispostave i prolaska 30 šlepera dnevno“, kaže Branimir Ranković i dodaje da za sada nikakav zahtev Uprave carina nije stigao u gradsko Odeljenje za urbanizam. Otuda ne iznenađuje da niko od gradskog rukovodstva nije znao da se Carinska ispostava seli sa lokacije u Naselju Oslobodici Valjeva u Industrijsku zonu.
Putokaz za Carinu?
Na magistralnom putu Valjevo-Beograd, u neposrednoj blizini Industrijske zone, postavljen je putokaz – Carina, koji upućuje da su carina i carinski terminal u Industrijskoj zoni. Možda će biti, ali sada nije. Ko je postavio ovaj znak? Saznajemo da je putokaz postavljen bez dozvole nadležnog Odeljenja i nadležnog preduzeća. Na naše pitanje da li može da se postavi putokaz bez dozvole u Odeljenju za urbanizam nam je rečeno da ne može. Dakle, neko je samoinicijativno postavio putokaz i to ne bilo kakav, nego putokaz koji pokazuje mesto koje ne postoji!
Šta je sa lokalom carine u Pantićevoj ulici?
Više od 25 godina je prazan i napušten lokal, koji je u vlasništvu Uprave carina, u Pantićevoj ulici u Valjevu. S obzirom na to da se carina, kako rekoše, „trudi da bude ekonomična kad god za to ima prostora“, pitali smo zbog čega je lokal od 35 kvadrata u širem centru grada 25 godina prazan i, ako ga već ne koristi carina, zbog čega lokal nije izdat u zakup za recimo 100 evra mesečno, što bi za 25 godina bilo 30.000 evra. Odgovoreno nam je da lokal nije prazan, da je tu "smeštena ogromna arhiva i dokumentacija carinske ispostave".
Sutra: razgovor sa šefom Carinske ispostave Valjevo Milenkom Uroševićem. Da li se Carinska ispostava seli zbog visoke cene zakupnine, loših uslova ili nečeg trećeg? Čija je ideja da se ispostava seli u Industrijsku zonu? Šta ili ko se krije iza akcije - nova lokacija za Carinsku ispostavu.