Karađorđeva ulica (foto: Đorđe Đoković)
20.07.2015, 08:07
Karađorđeva po fazama – šta je brže, šta je skuplje, a šta je bolje?
Da krenem od poslednjeg pitanja iz naslova - šta je bolje? Da li prva faza Karađorđeve, koja je svečano otvorena pre četiri godine i tri meseca ili četvrta (ne u celini završena) faza, koja je rekonstruisana pre sedam dana? Ako je suditi po identičnim izjavama tadašnjeg gradonačelnika Zorana Jakovljevića i sadašnjeg Stanka Terzića, koji su rekli da je Valjevo dobilo modernu, svetsku, odnosno evropsku saobraćajnicu, onda nema mesta za pitanje šta je bolje, jer su oba dela rekonstruisane Karađorđeve ulice – svetska i, kako rekoše, urađena kvalitetno i u roku. To tvrde gradonačelnici i izvođači radova, prve faze Karađorđeve, građevinskog preduzeća Ingrapomni i, nedavno završene četvrte faze, Kompresor ing.
Šahtologija
Prošle godine su studenti iz evropskih zemalja, koji su boravili u Istraživačkoj stanici Petnica, predložili domaćinima da uvedu predmet šahtologija, jer kako rekoše “nigde u svetu nisu videli ovako postavljene šahte na saobraćajnicama, kao što su u Valjevu i valjevskom kraju!” Da li je postavljanje šahti na saobraćajnicu zaista nauka i za naše putare nemoguća misija? To sam pitala Snežanu Tomašević, tehničkog direktora preduzeća “Kompresor ing”, koje je radilo četvrtu fazu Karađorđeve ulice. “Šahte su dobre, ne vidim u čemu je problem, urađene su po svim standardima i propisima”, bila je kratka i jasna Tomašević, ne prihvatajući, doduše moju laičku tvrdnju, da nisu dobro postavljene.
Oni koji su mnogo stručniji od mene i bave se gradnjom puteva kažu da nisu dobro urađene, jer je “dvogubi nagib ili pad minimalan, a on služi da se voda brže sliva sa ulice”. Sagovornik mi još objašnjava da je kvalitet radova solidan, saobraćajnica je valovita, ali zadovoljava standarde. Za prvi deo Karađorđeve ili prvu fazu od Hajduk Veljkove do Ulice vojvode Mišića, kaže da je “manje valovita, šahte su dobro postavljene, ali je u tom delu ulice bio problem sa završnim slojem tampona, koji nije bio dovoljno čvrst ili zbijen”.
Šta je brže? Odgovor je u brojkama
Prvi deo Karađorđeve, koji je rađen pre četiri godine, bio je završen dva dana pre roka, dok je ovogodišnja rekonstrukcija završena sa zakašnjenjem, jer su radovi po ugovoru trebalo da budu završeni 4. jula, a okončani su 14. jula.
Za 58 kalendarskih dana Ingrapomni je asfaltirao 720 metara Karađorđeve ulice ili je ugradio 10.000 kvadratnih metara asfalta, dok je Kompresor ing za 70 kalendarskih dana ugradio 3.500 kvadratnih metara asfalta na 300 metara ulice. Ingrapomni je postavio 10.600, dok je Kompresor ing postavio 2.900 kvadratnih metara behaton ploča. Ingrapomni je za 58 kalendarskih dana uradio 2.500 metara ivičnjaka, a Kompresor ing je za 12 dana više postavio 724 metra ivičnjaka.
U delu Karađorđeve ulice u dužini od 720 metara rađena je zamena semafora na tri raskrsnice, dok u delu od 300 metara nije bio ni jedan semafor. U prvom delu Karađorđeve izgrađena je kišna kanalizacija i odvodi, koji projektom rekonstrukcije nisu bili predviđeni.
Šta je skuplje?
Procenjena verdnost radova u Karađorđevoj ulici, koja je podeljena u četiri faze, prema projektu koji je uradio Saobraćajni institute CIP, je 211.216.885 dinara. Najskuplja je prva faza u dužini od 720 metara od Ulice vojvode Mišića do Hajduk Veljkove, koja je najzahtevnija i najobimnija. Pored rekonstrukcije saobraćajnice, hidrotehničkih radova, rekonstrukcije javne rasvete, izmeštanja postojeće telekomunikacione infrastrukture, parternog uređenja, rađena je i sobraćajna oprema i signalizacija, što podrazumeva zamenu semafora na tri raskrsnice. U okviru prve faze rekonstruisan je i deo Gradskog trga i plato ispred Gradske uprave. Procenjeno je, projektom, da će ti radovi koštati 113.166.723 dinara, međutim rekonstrukcija prve faze Karađorđeve ulice koštala je 88.938.083 dinara.
Ukupna dužina četvrte faze Karađorđeve ulice je 450 metara od Ulice vojvode Mišića do Radničke. Za sada je rekonstruisan deo od 300 metara, do Dušanove ulice, dok će preostalih 150 metara, kako kažu u Gradskoj direkciji, biti rađeno tek kada kroz taj deo grada prođe toplovod, “a kada će to biti, niko ne zna”.
Projektom je procenjeno da će radovi na četvrtoj fazi u dužini od 450 metara koštati 56.841.406 dinara. Prema rečima direktora Gradske direkcije Dragana Jeremića radovi u Karađorđevoj u dužini od 300 metara koštali su 29,8 miliona dinara. Urađena je rekonstrukcija saobraćajnice, hidrotehnički radovi, rekonstrukcija javne rasvete, saobraćajna oprema i signalizacija, izmeštanje postojeće telekomunikacione infrastrukture i partnerno uređenje. U okviru četvrte faze biće zamenjen semafor samo na jednoj raskrsnici, na uglu Karađorđeve i Dušanove, na ovoj deonici nema velikih parternih uređenja, a nisu rađeni, niti su planirani, direktni odvodi kišne kanalizacije.
Do kraja godine biće završena druga i treća faza, najavljuju iz Gradske direkcije
Prema projektu, najjeftinije su druga i treća faza rekonstrukcije Karađorđeve ulice u dužini od 373 metra, koje bi trebalo da koštaju 41,2 miliona dinara. Druga faza obuhvata Karađorđevu ulicu od Uzun Mirkove do Nušićeve u dužini od 213 metara i koštala bi 24,4 miliona dinara, dok je treća faza od Nušićeve do Hajduk Veljkove u dužini od 160 metara, a radova na toj deonici trebalo bi da koštaju 16,8 miliona dinara. Prema projektu, koji je uradio CIP, u delu Karađorđeve koji tek treba da se radi od Hajduk Veljkove do Uzun Mirkove ulice biće zamenjen semafor na jednoj raskrsnici, nisu planirani radovi na vodovodnoj mreži, dok se od Nušićeve do Uzun Mirkove neće raditi izmeštanje telekomunikacione infrastructure.
Sa ili bez svečanog otvaranja
I dok je 13. maja 2011. godine rekonstruisana Karađorđeva ulica otvorena uz presecanje trake, trubače, vola na ražnju, što su organizovali ovdašnji vlasnici lokala i stanari Karađorđeve ulice, i uličnu zabavu, uz koncert i igranje odbojke, koju je organizovao Grad, 14. jula ove godine svečanost je izostala. Nije bilo trake, trubača, pečenja, ulične fešte. Radnici ukloniše znak zabrane i tako otvoriše rekonstruisanu Karađorđevu ulicu. Beše preterano skromno i tiho. Niko ni vodu da ponudi.