Patrola saobraćajne policije (foto: Đorđe Đoković)
Patrola saobraćajne policije (foto: Đorđe Đoković)
24.06.2014, 07:04

Smanjen broj saobraćajnih nezgoda

č: | fb:

U odnosu na prošlu, za prvih pet meseci ove godine smanjen je broj saobraćajnih nezgoda na ulicama grada i putevima valjevskog kraja. Preventivene mere, ali i zakonski propisi daju rezultate. Tako je nakon donošenja novog Zakona o prekršajima kao uzrok saobraćajnih nesreća alkoholisanost vozača duplo manja. Najčešći razlozi su neprilagođena brzina i nepoštovanje saobraćajnih propisa. O tome za Kolubarske.rs govori Zoran Jevđenić, načelnik Odeljenja saobraćajne policije PU Valjevo.  

Zoran Jevđenić

Zoran Jevđenić (Foto: Đorđe Đoković)

Kolubarske.rs: Da li se nešto promenilo od kada je stupio novi Zakon o prekršajima po kome alkoholisani vozači odmah idu pred dežurnog sudiju za prekršaje?

Zoran Jevđenić: Na području Kolubarskog okruga je zbog teške alkoholisanosti vozača ili odbijanja alkotesta zadržano 128 vozača. O svakom zadržavanju obavešten je Prekršajni sud, jer je to mera za obezbeđenje okrivljenog u prekršajnom postupku. Dežurni sudija Prekršajnog suda naložio je da se 37 alkoholisanih vozača privede u sud po isteku mere zadržavanja u tzv. “hitnom postupku“,  a za ostala lica naloženo je da budu puštena na slobodu po isteku mere zadržavanja, i da se protiv njih podnese Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka u redovnoj proceduri. Privođenjem zadržanih učinilaca prekršaja u sud odmah po isteku mere zadržavanja postigli bismo bolje rezultate, a bio bi to i jedan vid  prevencije. Naime, brzo izrečena kazna, u efikasnom prekršajnom postupku, bila bi upozorenje i za ostale učesnike u saobraćaju da ne upravljaju vozilom pod dejstvom alkohola. Samim tim smanjio bi se broj saobraćajnih nezgoda u kojima je glavni uzročnik alkohol.

Brzina, alkoholisanost, nepravilno preticanje, nekorišćenje pojasa, telefoniranje za vreme vožnje, ali i nepropisno uključenje, skretanje i okretanje, su najčešći prekršaji vozača.

Kolubarske.rs: Kakva je statistika kada su u pitanju saobraćajne nesreće?

Zoran Jevđenić: Za prvih pet meseci ove godine ukupan broj saobraćajnih nezgoda smanjen je za 26 odsto. Broj saobraćajnih nezgoda sa nastradalim u odnosu na prošlu godinu smanjen je za 23 odsto, takođe je smanjen i broj nesreća sa najtežim posledicama. U  prvih pet meseci prošle godine devet lica je izgubilo život u saobraćajnim nesrećama, dok je 2014. život izgubilo šest lica. Ukupan  broj povređenih je u smanjenju za 20 odsto.

Kolubarske.rs: Postoje li tzv. „crne tačke“ u Valjevu i na okolnim putevima?

Zoran Jevđenić: Na putevima Kolubarskog okruga nemamo tzv. „crnih tačaka“'. Naši policajci i pripadnici Odseka za saobraćajno-tehničke poslove svakodnevno kontrolišu  stanje horizontalne i vertikalne signalizacije, stanja kolovoza kako u gradu, naseljima tako i na otvorenom putu, o čemu  blagovremeno obaveštavamo  nadležno preduzeće za puteve.

Radar

Radar (Foto: Đorđe Đoković)

Kolubarske.rs: Da li na opreznost vozača u saobraćaju više utiču saveti, preventivne akcije, njihova savest ili su to zakonske kazne?

Zoran Jevđenić: U dosadašnjem radu, kako na nivou Republike tako i na području Kolubarskog okruga, planira se i sprovodi niz preventivnih kampanja i akcija u cilju podizanja nivoa svesti  učesnika u saobraćaju i poštovanja pravila saobraćaja. Naravno da su posle prevencije pripadnici saobraćajne policije prinuđeni na doslednu primenu zakonskih propisa-represije u cilju sprečavanja neželjenih posledica u saobraćaju. Od početka primene novog Zakona o prekršajima učesnicima u saobraćaju ukupno je uručeno 1372 naloga za „PNS“ i „PN“ od čega je u roku osam dana za 902 naloga uplaćena jedna polovina kazne.

Kolubarske.rs: Najveća gužva na ulicama Valjeva je pijačnim danima i u danima praznika. Može li se nešto poboljšati?

Zoran Jevđenić: U danima i u vreme pojačane ferkvencije saobraćaja pripadnici saobraćajne policije kontrolišu i regulišu saobraćaj na više lokacija u gradu. Valjevo je veoma opterećen velikom gustinom saobraćaja, ima 29.347 registrovanih vozila, ulice su ostale na nivou 80-tih godina, samim tim nemaju kapacitet za tako veliki broj vozila. Na mestima na kojima u pojedinom momentu nema saobraćajne policije dolazi do smanjenje protočnosti u saobraćaju sve do njihovog dolaska. Zbog nedovoljnog broja saobraćajaca veoma je teško u svakom momentu „pokriti“ sve lokacije na kojima može doći do stvaranja saobračajnih gužvi, zato što pojedini nesavesni vozači pokušavaju obaviti tzv. „kupovinu iz vozila“, pa tom prilikom bezobzirno zaustave ili parkiraju automobil na saobraćajnoj traci, trotoaru i naj taj način predstavljaju smetnju normalnom funkcionisanju saobraćaja. Česti su sastanci sa predstavnicima lokalne samouprave u cilju iznalaženja adekvatnih rešenja na povećanju protočnosti saobraćaja, poput kružnih tokova, promene režima saobraćaja u pojedinim ulicama.

Farbanje kad mu vreme nije

Farbanje kad mu vreme nije (Foto: Đorđe Đoković)

Kolubarske.rs: Primećeno je da se npr. u vreme najvećih gužvi na ulicama radi obeležavanje pešačkih prelaza, da li iko o takvim stvarima konsultuje Saobraćajnu policiju?

Zoran Jevđenić: Preduzeća koja se bave obeležavanjem horizontalne signalizacije u gradu na osnovu rešenja i odluka nadležnih službi lokalne samouprave obeležavaju horizontalne signalizacije. Međutim, pripadnici saobraćajne policije često ne budu obavešteni o tim poslovima, a nadležni u lokalnoj samoupravi se ne obrate zahtevom za asistenciju saobraćajnoj policiji.

Kolubarske.rs: Kada je u pitanju preventiva, da li se dovoljno radi sa decom, da li je bezbednosti u saobraćaju posvećeno dovoljno pažnje u školama?

Zoran Jevđenić: Deci je, kao najranjivijoj kategoriji u saobraćaju, posvećena posebna pažnja aktivnostima kroz predavanja đacima prvacima, učenicima petih razreda i učenicima prvog razreda srednje škole. Tokom septembra saobraćajna policija reguliše i kontroliše saobraćaj u zonama osnovnih i srednjih škola u vreme dolaska i odlaska dece iz škole. Tokom školske godine, neposredno pre organizovanog polaska učenika na đačke ekskurzije ili rekreativnu nastavu, saobraćajni policijci pregledaju i kontrolišu autobuse i vozače, kako bi utvrdili da li su  ispunjeni opšti uslovi za učešće u saobraćaju. Sa srednjom Tehničkom školom u Valjevu imamo tradicionalnu saradnja u pogledu održavanja časova iz različitih tema bezbednosti saobraćaja, poput simuliranja uviđaja saobraćajne nesreće, demonstriranja regulisanja saobraćaja, kontrole brzine kretanja  i drugo. Ostvarena je dobra saradnja sa predstavnicima Ministrastva prosvete na području Kolubarskog upravnog okruga, a sve u cilju obrazovanja, vaspitanja dece u saobraćaju.

Aktuelno