Stara železnička stanica (foto: Đorđe Đoković)
19.06.2017, 09:06
Umesto novca Grad uzeo staru železničku stanicu
Grad je postao vlasnik zgrade stare železničke stanice za 29,9 miliona dinara, u zamenu za poreski dug Vidoja Vujića koji ukupno iznosi 156,7 miliona dinara.
Sudeći prema najavama gradskog rukovodstva i ostatak poreskog duga, preko 126,8 miliona dinara, biće zamenjen za imovinu Vidoja Vujića, bez obzira na to da li je potrebna Gradu.
Prema saznanjima Kolubarskih.rs, nakon zgrade stare železničke stanice, sa kojom Grad za sada ne zna šta će radti, na redu je "Slogin" magacin koji je procenjen na 10 miliona dinara.
Ovaj objekat, koji se nalazi u dvorištu iza picerije "Tri kosa", je godinama napušten i ruiniran, a gradsko rukovodstvo tvrdi da će Grad "ostvariti dobit uzimanjem tog magacina jer zemljište na kome je objekat ima izuzetnu vrednost".
Zbog čega se rukovodstvo odlučilo da umesto naplate poreskog duga uzme imovinu koja Gradu ne treba?
Gradsko veće je početkom prošle godine usvojilo Odluku o zameni dela poreskog duga Vidoja Vujića za zgradu stare železničke stanice, međutim tu odluku nisu prihvatili odbornici Skupštine grada smatrajući da Grad ne treba da uzima objekat koji će "praviti trošak" i sa kojim neće znati šta da radi.
Tada je gradonačelnik Stanko Terzić tvrdio da je odluka u interesu Grada. "Dobićemo vrednu nekretninu za manje od 30 miliona dinara. Ideja nam je, da nakon rekonstrukcije, taj prostor bude za potrebe kulture a kao jedna od mogućnosti je da tu smestimo Muzej fantastike, koji bi bio komplementaran sa Modernom galerijom", naveo je Terzić.
Međutim Terzić nije ubedio odbornike Skupštine da je to u interesu Grada, tako da je odluka o zameni poreskog duga Vidoja Vujića za zgradu stare železničke stanice sačakala novu gradsku vlast, formiranu prošle godinu krajem juna.
Među prvim odlukama nove gradske vlasti, mesec dana od konstituisanja, bila je upravo ova o zameni poreskog duga Vujića za zgradu stare železničke stanice. I pored toga što je Odluka doneta pre skoro godinu dana, Grad se na zemljište zgrade stare železničke stanice uknjižio tek pre nekoliko dana zbog toga što je precizirano da Odluka stupa na snagu tek nakon brisanja hipoteke upisane na nepokretnostima. Uvidom u list nepokretnost vidi se da je Grad uknjižen na zemljište ispod zgrade, ali ne i na objekat.
Odgovarajući na pitanje Kolubarskih.rs zbog čega je gradsko rukovodstvo odlučilo da umesto naplate duga uzme ruinirani objekat stare železniče stanice zamenik gradonačelnika Dragan Jeremić kaže da je to bio jedini način da se grad "koliko toliko namiri".
- Dug Vidoja Vujića prema Gradu je oko 150 miliona dinara i mi ćemo taj dug naplatiti kroz imovinu. Nešto smo već završili, postali smo vlasnici zgrade stare železničke stanice, jer smo deo poreskog duga menjali za taj objekat. Mi smo jedini neobezbeđeni poverilac. Dva prethodna gradonačelnika Zoran Jakovljević i Stanko Terzić nisu hipotekarno obezbedili dug Vidija Vujića prema Gradu, što znači da Grad nema hipoteku ni na jednom objektu, za razliku od ostalih poverilaca koji imaju hipoteke i na taj način su obezbeđeni. Mi sad uzimamo ono šta možemo da uzmemo, kako bi se koliko toliko obeštetili - naglašava Jeremić.
Da li je, uzimanjem "šta može" i onoga što ne treba Gradu poput zgrade stare železničke stanice, način da se na štetu građana Valjeva pomogne nekome ko nije redovno plaćao svoje poreske obaveze?
- Ne, nikako. "Vujić" uopšte nije perspektivna firma da bismo je pomagali. Uzimamo Vujićeve nekretnine jer je to jedini način da Grad naplati svoja potraživanja - kaže Jeremić.
Na našu konstataciju da uzimanje imovine koja Gradu ne treba nije jedini način da se naplati višemilionski dug i da postoji i drugi način koji je definisan Unapred pripremljenim planom reorganizacije (UPPR), Jermić ponavlja da ne postoji drugi način i dodaje da je pitanje da li će i kada Grad doći na red da naplati svoj dug s obzirom na to da nema hipotekarno obezbeđenje.
Međutim postoji i drugi način. Dug se može naplatiti u novcu, prema Unapred priprepljenom planu reorganizacije, u tromesečnim ratama u roku od deset godina. U slučaju neispunjenja plana otplate ili neplaćanja rate, Grad može inicirati prekid plana reorganizacije i otvaranje stečajnog postupka.
Očigledna je namera gradske vlasti da još jednom progleda kroz prste dužniku kao što je to činila sve prethodne godine jer nije pokušavala naplatu prinudnim putem.
Šta će Grad sa starom železničkom stanicom?
Grad trenutno nema ideju šta će raditi sa zgradom stare železničke stanice za čiju rekonstrukciju su potrebne "ogromne pare". Jeremić kaže da ima nekoliko ideja.
- Od Muzeja fantastike, koji je bio želja slikara Ljube Popovića, koji bi se finansirao iz budžeta, do toga da se napravi komercijalna zgrada, ukoliko pribavimo i pet ari zemljišta koje je u vlasništvu Vujića, a nalazi se pored zgrade stare železničke stanice gde je trenutno kafe "Vagon". Ideja je i da Grad proda zgradu stare železniček stanice – kaže Jeremić.
Da li će zgrada stare železničke stanice, koja je sada u vlasništvu Grada, doživeti istu sudbinu poput Doma vojske - da bude delimilčno renovirana, a onda ostavljena, napuštena i zaboravljena, bez ideje šta činiti sa objektom u koji su uloženi milioni?
- Mi sa Domom vojske imamo problem to što nam Država ne dozvoljava da objekat prodamo ispod tržišne cene, a po ovoj mi nemamo kupce – rekao je zamenik gradonačelnika Dragan Jeremić.
Ukupna površina zgrade stare železničke stanice iznosi 481,2 metra kvadratna. Najveći objekat ili centralna zgrada stare železničke stanice, do Singidunuma, ima 350,2 kvadrata, dograđeni deo gde je kafić ima 110 kvadrata, i površina nastrešnice, do "duplih traka", iznosi 21 metar kvadratni.