Gradska kuća (foto: Đorđe Đoković)
27.06.2017, 07:37
“Dosije Prijezdić"
Počelo je u aprilu, kada je došlo do protesta građana iz Prijezdića i Mratišića pred zgradom Gradske uprave. Tek tada se vlast, bar na trenutak, prisetila da treba raditi još ponešto osim podele gradskih para i funkcija, poseta inostranstvima, vozanja novim gradskim limuzinama i troškarenja po valjevskim restoranima. Najpre su se malo pravili da nisu nadležni, pa onda opet malo obećavali, da bi na kraju ponešto i okrpili.
To je, ukratko, ono što je nas, nekolicinu građana Valjeva, navelo da sačinimo "dosije" kako bismo osvetlili i javno prikazali sve ono što se godinama događa, ili ne događa, u direktnim kontaktima lokalne vlasti i građana. Počeli smo pitanjima preko gradskog poverenika za informacije od javnog značaja. Već prvi, nepotpuni, odgovori odaju niz propusta i prestupa gradskih uprava i upravljača.
Najpre, grad i građani Valjeva nemaju gotovo nikakve koristi od eksploatacije kamena iz obližnjih nalazišta. Štaviše, gradska uprava priznaje da ne zna ko su obveznici naknade za eksploataciju mineralnih sirovina koju propisuje zakon. Ne zna, a i ne pita, koliko se od ove naknade duguje Valjevu i Valjevcima od prihoda koji se sa Republikom deli u odnosu 60:40 za jačeg.
Sledeća gomila propusta, previda, a onda i laži gradskih funkcionera direktno je vezana za ono što je i dovelo do protesta, a indirektno i do ovog dosijea.
Najpre su “ž"odgovorno" tvrdili da se "ne zna" ko je za ove puteve nadležan posle ukidanja Direkcije za urbanizam u novembru prošle godine. Potom su se prisetili da je pokojna Direkcija izdavala dozvole za tzv. vanredni prevoz, a to je svaki prevoz tereta sa više od minimalno propisanog osovinskog opterećenja vozila, koji neminovno dovodi do toga da ionako loši putevi budu za kratko vreme praktično uništeni.
U tim dozvolama postoji obaveza gradske uprave da stanje puteva kontroliše jednom mesečno.
Nigde ne piše ko je za to direktno zadužen, pa verovatno to niko nije ni radio, bar do velikog protesta gradjana. Na zvaničnom gradskom sajtu postoji odrednica "Izveštaj komunalne inspekcije za 2016. godinu”", ali ga nećete pročitati jer "strana nije pronađena i izgleda i ne postoji". Puta o kojem je reč nema ni u izveštaju gradonačelnika o radu gradskih službi u protekloj godini.
Uzgred, neko u gradskim službama je nekada veoma galantno oprostio plaćanje naknade za vanredni prevoz koju takođe propisuje jedan zakon, a i gradska odluka po kojoj se dozvole izdaju. Kolika je šteta za budžet? Ne zna se.
Umesto naknade, koja se ne može zameniti izvođenjem radova, jedan papir koji se zove Protokol “obavezao” je korisnike puteva da ih održavaju. Kako su to oni radili čuli smo od meštana na protestu. Istim papirom Direkcija se obavezala da “čisti i održava kanale pored puta, seče živice i rastinje” itd. Ova obaveza lako je zaboravljena; u listu “Napred” od 18. maja mogli smo pročitati izjavu pomoćnika gradonačelnika (i bivšeg direktora Direkcije!) da grad takve obaveze nema. Naprotiv, gotovo je izgrdio mesnu zajednicu zato što to nije sama uradila!
Ovaj dogadjaj možda najbolje pokazuje odnos gradskih službenika prema građanima. Podsećamo da Zakon o opštem upravnom postupku koji je važio sve do 1. juna, izričito nalaže službenicima da primaju sve pismene podneske građana, ili da u zapisnike unesu njihove usmene podneske i pritužbe.
To jednostavno niko nije radio, iako se u odgovoru priznaje da je bilo "više pritužbi". O njima u gradskim upravama nema nikakvog traga. Kao da se nikada nisu ni dogodile.
Nema ni zapisnika i službenih beleški sa sastanaka gradskih funkcionera sa građanima pre, u toku i posle protesta. Da li je sastanaka uopšte bilo? Ako ih je i bllo, šta je tom prilikom rečeno i obećano?
Najzad, o svemu ovome nema ni reči ni u izveštaju gradonačelnika, čija je statutarna i radna obaveza da "usmerava i usklađuje" rad gradskih uprava.
Slučajno?