Budžetski džak (ilustracija Dušan Arsenić)
13.01.2020, 07:57
Deset hiljada dinara za "ponižavanje" novinara
Među prvim oglasima koje je Grad raspisao u 2020. godini su konkurs za dodelu sredstava za podsticanje programa od javnog interesa u oblasti boračko-invalidske zaštite i konkurs za sufinansiranje projekata iz oblasti javnog informisanja.
Ove godine iz budžeta grada za boračke projekte opredeljeno je 2,7 miliona dinara, što je za 700 hiljada više nego lane, dok će medijski projekti biti sufinansirani sa deset miliona ili za 2,7 miliona dinara više nego prošle godine.
Načelnica Gradske uprave Jelica Panjković Tešić je odlučila da ove godine najmanji iznos odobrenih sredstava za sufinansiranje projekata iz oblasti javnog informisanja umesto 50 hijada, koliko je bilo prošle godine, bude deset hiljada dinara, dok je najveći iznos sa dva miliona povećan na pet miliona dinara.
Ponižavajuća je odluka načelnice Gradske uprave da najmanji iznos odobrenih sredstava za realizaciju projekta bude deset hiljada dinara, a da ne govorim o tome da nije moguće realizovati bilo koji projekat sa deset hiljada niti postoji bilo koji projekat koji može biti gori petstotina puta od najboljeg, niti da bilo koji mediji mogu imati petstotina puta veće troškove za realizaciju projekta pa čak i da petstotina puta bude bolji.
Prema Zakonu o informisanju i medijima, načelnik Gradske uprave raspisuje konkurs za sufinansiranje projekata iz oblasti javnog informisanja, načelnik donosi rešenje o obrazovanju Komisije za ocenu projekata, načelnik donosi i rešenje o dodeli sredstava.
Međutim, prema nezvaničnim saznanjima Kolubarskih.rs i potvrda iz više izvora iz Gradske uprave odluku o tome ko će i koliko novca "dobiti" donosi gradonačelnik Slobodan Gvozdenović.
Otuda je odluka, o tome da se smanji najmanji iznos odobrenih sredstava za sufinansiranje projekata iz oblasti javnog informisanja na deset hiljada, a da se poveća najveći iznos na pet miliona dinara, jasna imajući u vidu kako su budžetska sredstva za sufinansiranje medijskih projekata podeljena lane.
Naime, prošle godine, o čemu su Kolubarske.rs pisale, više od polovine novca iz budžeta Valjeva opredeljenog za informisanje javnosti dobili su Zorica Jelača i Marko Aćimović, direktori i vlasnici beogradskih preduzeća i Udruženja građana. Reč je o preduzećima i licima preko kojih je Zoran Majdak i ranije poslovao sa gradom Valjevom i gradonačelnikom Slobodanom Gvozdenovićem naplaćujući različite "usluge informisanja".
Iz budžeta Valjeva je, prošle godine, za sufinansiranje projekata iz oblasti javnog informisanja izdvojeno 7,3 miliona dinara, dok je za usluge informisanja "kupljene" kroz javnu nabavku plaćeno 4.140.000 dinara, što ukupno iznosi 11.440.000 dinara. Od tog iznosa 6.150.000 dinara dobila su preduzeća Zorice Jelače i Marka Aćimovića.
S obzirom na to da se usluge informisanja ne mogu kupovati preko javne nabavke, nego se informisanje isključivo i jedino može sufinansirati preko projekata, osnovano sumnjam da je gradonačelnik, umesto raspisivanja nezakonite javne nabavke, odlučio da poveća cifru koju će svojim medijima dati preko konkursa, otuda i povećanje iznosa odobrenih sredstava sa dva na pet miliona dinara.
Takođe sumnjam da je smanjujući najmanji iznos, koji mediji mogu da dobiju za svoj projekat, na deset hiljada dinara, gradonačelnik Slobodan Gvozdenović odlučio da još više "ponizi" medije koji nisu po njegovom ukusu i koji nisu njegova i "PR služba" lokalne vlasti.
Prema rečima sagovrnika Kolubarskih.rs iz Gradske uprave, prilikom prošlogodišnje raspodele novca za informisanje, a spisak je pravljen u kabinetu gradonačelnika, bio je predlog da portal Vamedia i internet novine Kolubarske.rs "ne dobiju ni dinara", ali se tome usprotivio Slobodan Gvozdenović predloživši da se i tim medijima "daju pare ali najmanji iznos tek toliko da ih ponizimo!".
Tako je portalu Vamedia za projekat "Mladi i alkoholizam" dodeljeno 50 hiljada, dok je Kolubarskim.rs za projekat "Sve o javnim nabavkama" dodeljeno 60 hiljada dinara. Oba ova medija su odbila ovo "poniženje" i odrekla se dodeljenih sredstava.