Akcija da Valjevo prodiše (ilustracija) (foto: Đorđe Đoković)
21.01.2020, 10:22
Mere za smanjenje aerozagađenja samo za slikanje
Nijedna od 17 mera ili aktivnosti za smanjenje aerozagađenja u Valjevu, koju su odbornici Skupštine grada usvojili pre skoro godinu dana, nije realizovana, pa čak ni ona koja se odnosi na redovno čišćenje i pranje ulica i trotoara, ne samo u najužim delovima grada.
Podsećamo, nakon javne rasprave o aerozagađenju, koja je održana krajem decembra 2018. godine, a na inicijativu odbornika opozicije, Skupština grada je 31. januara 2019. godine razmatrala informaciju sa te javne rasprave i predložila aktivnosti i mere za prevazilaženje postojećeg stanja.
Predloženo je 17 mera:
- U formi elaborata uraditi Katastar zagađivača vazduha na teritoriji grada Valjeva.
- Uraditi Studija izvodljivosti odnosno opravdanosti za projekat toplifikacije grada Valjeva. Cilj projekta je priključenje svih objekata kolektivnog stanovanja prvenstveno, a po mogućstvu i individualnog, koji se nalaze na trasi magistralnioh vodova toplovoda ili u njohovj neposrednoj blizini, a koji nemaju instalacije grejanja.
- Preduzećima, institucijama i ustanovama, koje imaju sopstevene kotlarnice, a zbog korišćenja zastarelih tehnologija i neodgovarajućih energenata emituju velike količine štetnih gasova, a nalaze se na trasi toplovoda odmah ponuditi povoljne uslove priključenja na daljinski sistem grejanja.
- Individualnim objektima stanovanja veće površine, koji takođe emituju ozbiljne količine štetnih gasova, ponuditi uslove priključenja na daljinski sistem grejanja.
- Odgovarajućim odlukama Grada, a u skladu sa važećom zakonskom regulativom, urediti i delotvornije organizovati rad ekološke inspekcije.
- Na osnovu prethodnih aktivnosti organizovati merenja i emisije štetnih gasova i ugradnje odgovarajućih filtera.
- Sprovesti sve potrebne aktivnosti za izmeštanje teretnog saobraćaja na odgovarajuće tranzitne saobraćajnice, odnosno obilaznice oko grada.
- Izmena režima saobraćaja motornih vozila u zonama najvećeg zagađenja, zabranom zaustavljanja i parkiranja osim na za to određenim mestima.
- Sve raskrsnice, gde je to moguće, organizovati po modelu kružnog toka
- Obezbediti mogućnost parkiranja u centralnim delovima grada u parking garažama i trotoare osloboditi za pešački saobraćaj.
- Vozila javnog prevoza moraju ispunjavati zakonom propisane uslove starosti vozila i klase agregata, što znači da vozila javnog prevoza ne mogu biti starija od 15 godina.
- Aktivnosti na redovnom čišćenju i pranju ulica i trotoara, ne samo u najužim delovima grada.
- Povećanje parkovskih površina i drvoreda sa odgovarajućim vrstama drveća i zelenih površina.
- Organizovati novi model rada gradskih službi, u prvom redu Komunalne policije, Komunalne inspekcije, Ekološke inspekcije, Saobraćajne i Sanitarne inspekcije, na način koji bi bio transparentan i građanima dostupan.
- Obezbediti veća sredstva u narednom periodu u gradskom Fondu za zaštitu životne sredine.
- Preko odgovarajučih gradskih organa i službi pratiti i konkurisati za mogućnosti finansiranja odgovarajućih ekoloških projekat kod domaćih, evropskih i inostranih fondova i institucija, na primer izgradnja biciklističkih staza.
- Formirati radnu grupu od uskostručnih i specijalizovanih lica angažovanih u referentnim ustanovama i institucijama, sa kojom će organi uprave kontinuirano sarađivati na rešavanju problematike kvaliteta vazduha.
Da nijedna od ovih mera za godinu dana nije realizovana, potvrdio je za Kolubarske.rs zamenik gradonačelnika dr Zoran Živković, koji je predsednik Stručnog tima za smanjenje aerozagađenja.
Tema aerozagađenja ponovo je bila na dnevnom redu Skupštine grada početkom decembra prošle godine kada su odbornici usvojili izveštaj Stručnog tima za smanjenje aerozagađenja na teritoriji Valjeva sa predlogom mera koje treba da doprinesu poboljšanju kvaliteta vazduha u narednom periodu.
Među predloženim merama je i ta da Grad iz budžeta izdvoji šest miliona dinara za subvencije za kupovinu kotlova na pelet i struju u iznosu 30 posto od vrednosti kotlovskog postrojenja, odnosno najviše 50.000 dinara sa PDV-om, kao i subvencije za izolaciju.
"Ne znam kada će biti realizovan taj predlog za subvencije jer treba da se izjasni pravna služba da li je to zakonski moguće. Mi smo prepisali užički model za subvencije, a da li možemo i mi da ga primenimo ostaje da vidimo. Ukoliko nam pravnici budu rekli da je to moguće, mi ćemo doneti odluku o subvencijama", rekao je zamenik gradonačelnika Zoran Živković.
Na pitanje kako će subvencionisati nabavku kotlova na pelet ili struju s obzirom na to da u budžetu za ovu godinu nisu opredeljena sredstva za to, Živković kaže da je planirano da se za subvencije izdvoji šest miliona dinara, a ukoliko bude doneta odluka novac će biti obezbeđen "preko neke druge pozicije u budžetu".
Da li gradsko rukovodstvo namerava da realizuje bar jednu od 17 mera ili aktivnosti za smanjenje aerozagađenja, koje su odbornici Skupštine grada usvojili pre godinu dana, Živković odgovara da dobra namera postoji, ali većinu tih mera ne može lokalna samouprava da realizuje. "Očekujemo i da republička Vlada donese neke odluke koje ćemo mi, kao lokalna samouprava, sporovoditi", rekao je zamenik gradonačelnika.
Aerozagađenje jeste problem koji traje decenijama i koji su sve prethodne vlasti, pa i aktuelna, gurale pod tepih. Živković je saglasan da problem traje više od tri decenije i da je Valjevo zagađen grad naročito u zimskim mesecima i da to jeste ozbiljan problem koji treba rešiti.
Na pitanje zbog čega su danas podaci alarmantniji nego pre dve i tri decenije, i zbog čega se tek sada govori o aerozagađenju i štetnim posledicama, Živković objašnjava da je drugačija metodologija praćenja i merenja, a sa druge strane i "biznis čini svoje".
"Visoko razvijene zemlje prave kategorizaciju zemalja iz kojih mogu da uvoze poljoprivredne proizvode, te će zemlje sa najvećim stepenom aerozagađenja biti eliminisane. Tako da je to jedan od vidova ekonomskog rata protiv malih i nerazvijenih zemalja, a među njima je i Srbija", objašnjava zamenik gradonačelnika Zoran Živković.